HomeStandard Blog Whole Post (Page 471)

Wystawę prac dwóch znanych polskich grafików Grzegorza Hańdereka i Andrzeja Łabuza pt. „Koledzy graficy” zorganizował w stolicy Białorusi z okazji 70. rocznicy istnienia Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki, Instytut Polski w Mińsku.

Afisz wernisażu

Afisz wystawy

Na wernisaż wystawy w mińskiej galerii „Akademia” przybyli wczoraj, 20 maja, sami twórcy prezentowanych dzieł. Obecni byli też organizatorzy wydarzenia kulturalnego – dyrektor Instytutu Polskiego w Mińsku Urszula Doroszewska i rektor Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki Michaił Borozna, oraz liczni miłośnicy grafiki.

wernisaz

Podczas wernisażu

Grzegorz Hańderek, witając gości wernisażu, przyznał, że nie jest to jego pierwsza wystawa na Białorusi. Mówił, że bardzo się cieszy z kolejnej po 2007 roku okazji zaprezentowania swoich dzieł w Mińsku, za co dziękuje organizatorom przedsięwzięcia. Do podziękowań kolegi dołączył Andrzej Łabuza, który w Mińsku wystawia swoje prace po raz pierwszy.

Przemawia Michaił Borozna, rektor Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki

Przemawia Michaił Borozna, rektor Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki

Artyści, przy okazji otwarcia wystawy, chętnie opowiadali o specyfice swojej twórczości. Podkreślali, że grafika jest takim stylem w sztuce plastycznej, który często jest trudny do zrozumienia, gdyż najczęściej wykorzystywane w niej są tylko dwa kolory – czarny i biały.

Grzegorz Hańderek udziela wywiadu Telewizji Biełsat

Grzegorz Hańderek udziela wywiadu Telewizji Biełsat

Twórcy opowiadali też o stosowanych przez nich technikach graficznych. Grzegorz Hańderek mówił, że do wykonania jednej pracy wykorzystuje dwa arkusze papieru i tworzy w technice intaglio (druk wklęsły polegający na tym, że farba pokrywa tylko powierzchnię wypukłą). Do zrealizowania zamysłu artystycznego twórca wykorzystuje dodatkowo piasek, osiągając w ten sposób pożądany efekt wizualny.

Andrzej Łabuz (po prawej) rozmawia z gościem wernisażu

Andrzej Łabuz (po prawej) z gościem wernisażu

Prace Grzegorza Hańdareka, podobnie jak prace jego kolegi Andrzeja Łabuza, nie mają przełożenia praktycznego, czyli nie są wykorzystywane do projektowania na przykład wnętrz, czy wyrobów przemysłowych. Wyjątkiem jest praca Hańdareka pt. „Powierzchnia”, którą wykonał do pewnego pomieszczenia.

Praca pt. "Powierzchnia" Grzegorza Hańdereka

Praca pt. „Powierzchnia” Grzegorza Hańdereka

Opowiadając o pracy pt. „Big band” artysta przyznał na przykład, że do jej wykonania zainspirowała go zwykła ozdoba choinkowa, natomiast pracą pt. „Infiniti” postarał się zobrazować wieczność.

big_band_Handereka

Praca pt. „Big band” Grzegorza Hańdereka

Praca pt. "Infiniti" Grzegorza Hańdereka

Praca pt. „Infiniti” Grzegorza Hańdereka

O pochodzeniu swoich inspiracji opowiedział też Andrzej Łabuz. Tworzący w technice serigrafia (technika druku, w której formą drukową jest szablon nałożony na drobną siatkę) artysta przyznał się, że zrozumieniu przez widza jego zamysłu twórczego pomoże świadomość, iż artysta zaczynał od wykonania serii prac ukazujących Indian, będących bohaterami jego dziecinnych zabaw i filmów, którymi zachwycał się w dzieciństwie.

Prace Andrzeja Łabuza

Prace Andrzeja Łabuza

Graficy polscy, którzy wystawą swoich prac w Mińsku uczcili 70-lecie Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki, są nie tylko znanymi i cenionymi w Polsce artystami. Są także wykładowcami akademickimi. Andrzej Łabuz jest doktorem habilitowanym sztuki, zatrudnionym od 2003 roku na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Grzegorz Hańderek natomiast jest doktorem habilitowanym sztuki i profesorem nadzwyczajnym na tej samej uczelni. Prowadzi na niej Pracownię Rysunku i Malarstwa dla studentów I roku i pełni funkcję dziekana Wydziału Artystycznego.

Wystawę grafiki polskich twórców można podziwiać w mińskiej galerii „Akademia”, znajdującej się pod adresem ulica Surganowa 14, do 12 czerwca.

Ludmiła Burlewicz z Mińska, zdjęcia autorki

Wystawę prac dwóch znanych polskich grafików Grzegorza Hańdereka i Andrzeja Łabuza pt. „Koledzy graficy” zorganizował w stolicy Białorusi z okazji 70. rocznicy istnienia Białoruskiej Państwowej Akademii Sztuki, Instytut Polski w Mińsku. [caption id="attachment_9949" align="alignnone" width="480"] Afisz wystawy[/caption] Na wernisaż wystawy w mińskiej galerii „Akademia” przybyli wczoraj, 20

Nauczyciele z Białorusi, wykładający język polski w różnych formach we wszystkich możliwych ośrodkach edukacyjnych, poczynając od szkół publicznych i kończąc na indywidualnej aktywności, zapraszani są do wzięcia udziału w Konkursie Metodycznym pt. „Dobry scenariusz lekcji podstawą mądrej edukacji polonistycznej”.

nauczycielka_1

Illustr.: czasdzieci.pl

Organizatorem konkursu jest Związek Polaków na Białorusi, wspierany w realizacji tej inicjatywy przez Urząd Miasta Białegostoku, Podlaski Oddział Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”, Centrum Edukacji Ustawicznej Uniwersytetu w Białymstoku oraz Fundację „Pomoc Polakom na Wschodzie”. Patronatem Honorowym objął przedsięwzięcie Prezydent Miasta Białegostoku Tadeusz Truskolaski. Projekt jest współfinansowany przez Departament Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w ramach konkursu „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą 2015”.

Jak wynika z nazwy konkursu, oceniany w nim będzie warsztat metodyczny nauczycieli języka polskiego z Białorusi na podstawie dostarczonych przez uczestników scenariuszy lekcji.

Jak czytamy w regulaminie konkursu, dostępnym do pobrania w załączniku do niniejszej publikacji, do oceny jury konkursu należy zgłosić samodzielnie opracowany scenariusz lekcji z języka polskiego, bądź z prowadzonych w języku polskim zajęć w przedszkolu czy klasach początkowych. Zgłaszany do konkursu scenariusz powinien zawierać : temat zajęć, cele zajęć, nazwę lub opis zastosowanej metody oraz opis „krok po kroku” wszystkich podejmowanych podczas zajęć czynności.

Organizatorzy konkursu zwracają uwagę nauczycieli, że przy sporządzaniu scenariusza powinni sporządzić do niego załączniki w postaci pomyślanych i wykonanych przez nich pomocy dydaktycznych. Sam scenariusz może być przygotowany w wersji papierowej bądź elektronicznej (na płytce CD). Może być wsparty materiałem audiowizualnym bądź prezentacją. Mile widziane przez jurorów będzie załączone do pracy konkursowej nagranie audio bądź wideo lekcji, przeprowadzonej na podstawie zgłoszonego scenariusza.

Organizatorzy zastrzegają, iż do konkursu każdy uczestnik może zgłosić tylko jeden scenariusz, którego pomysłodawcą i autorem jest sama startująca w konkursie osoba.

Prace konkursowe należy dostarczyć bezpośrednio bądź pocztą do siedziby Związku Polaków na Białorusi w Grodnie w zaklejonej kopercie. Kierować prace należy do Andżeliki Borys, przewodniczącej Rady Naczelnej ZPB z dopiskiem „Dobry scenariusz lekcji podstawą mądrej edukacji polonistycznej”. Do pracy należy załączyć wypełnioną przez uczestnika konkursu Kartę Zgłoszenia, dostępną do pobrania w załączniku do niniejszej publikacji.

Termin przyjmowania prac kończy się w dniu 31 sierpnia (w przypadku prac wysyłanych drogą pocztową decydować będzie data stempla pocztowego).

Prace konkursowe oceni Komisja powołana przez Związek Polaków na Białorusi, w której skład wejdą: metodycy wykładania języka polskiego oraz nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego z Miejskiego Ośrodka Doradztwa Nauczycieli w Białymstoku, nauczyciele akademiccy Uniwersytetu w Białymstoku z działającego przy tej uczelni Centrum Edukacji Ustawicznej oraz nauczyciele współpracujący z Podlaskim Oddziałem Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”.

Komisja wyłoni trzech laureatów konkursu i przyzna wyróżnienia dla autorów najciekawszych prac konkursowych, o czym sami laureaci oraz osoby wyróżnione zostaną poinformowane drogą e-mailową, telefoniczną bądź pocztową.
Uroczyste podsumowanie konkursu oraz wręczenie laureatom i osobom wyróżnionym dyplomów i nagród rzeczowych odbędzie się w stolicy Podlasia w przededniu Dnia Nauczyciela, w obecności Prezydenta Miasta Białegostoku.

Nagrodzeni i wyróżnieni będą mieli okazję wzięcia udziału w warsztatach metodycznych w Centrum Edukacji Ustawicznej Uniwersytetu w Białymstoku oraz zostaną zaproszeni na zajęcia otwarte w białostockich szkołach i przedszkolach.

Biorąc udział w konkursie „Dobry scenariusz lekcji podstawą mądrej edukacji polonistycznej” jego uczestnicy powinni wyrazić zgodę na publikację ich prac na witrynach internetowych organizatorów konkursu, czyli na witrynie Podlaskiego Oddziału Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” oraz na portalu ZPB – Znadniemna.pl.

Wszelkie związane z konkursem pytania możecie Państwo kierować do pani Andżeliki Borys na e-mail: [email protected]

Znadniemna.pl

Załączniki:

Regulamin konkursu

Karta zgłoszenia do konkursu

Nauczyciele z Białorusi, wykładający język polski w różnych formach we wszystkich możliwych ośrodkach edukacyjnych, poczynając od szkół publicznych i kończąc na indywidualnej aktywności, zapraszani są do wzięcia udziału w Konkursie Metodycznym pt. „Dobry scenariusz lekcji podstawą mądrej edukacji polonistycznej”. [caption id="attachment_9943" align="alignnone" width="480"] Illustr.: czasdzieci.pl[/caption] Organizatorem konkursu

Trwa wycieczka do Rzymu grupy polskiej młodzieży z Białorusi – zwycięzców tegorocznego konkursu Mistrz Ortografii 2015, który odbył się w Grodnie 28 marca z inicjatywy przewodniczącej Rady Naczelnej Związku Polaków na Białorusi Andżeliki Borys i Instytutu Filologii Polskiej i Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.

Wyjazd_dzieci_do_Wloch_02

Grupa zwycięzców konkursu Mistrz Ortografii 2015 z opiekunami i przedstawicielami Polonii Włoskiej w ogrodach Ambasady RP w Rzymie

W podróż do stolicy Włoch wybrała się dziesięcioosobowa grupa młodych ludzi, którzy w konkursie Mistrz Ortografii 2015 pokazali najlepsze wyniki w swoich kategoriach konkursowych. Kierownikiem grupy jest pomysłodawczyni i organizator konkursu Andżelika Borys, której we współpracy ze Szkołą Polską w Rzymie i polonijnym portalem internetowym w Italii MojaBancarella.com udało się zorganizować dla młodzieży polskiej z Białorusi, wykazującej się doskonałymi wynikami w nauce języka polskiego, jedną z największych przygód w ich życiu – wycieczkę do Wiecznego Miasta.

W programie pobytu mistrzów ortografii polskiej z Białorusi w Rzymie jest zwiedzanie największych zabytków starożytności, spotkania z uczniami Szkoły Polskiej w Rzymie i miejscową Polonią oraz zwiedzanie Stolicy Apostolskiej – Watykanu.

Pobyt polskiej młodzieży z Białorusi w Rzymie trwa od poniedziałku i jest planowany do końca tygodnia. Delegacja złożyła już wizytę w Ambasadzie RP w Rzymie, gdzie zostali przyjęci przez ambasadora Tomasza Orłowskiego.

Wyjazd_dzieci_do_Wloch_01

Przewodnicząca Rady Naczelnej ZPB Andżelika Borys i Ambasador RP w Rzymie Tomasz Orłowski

Środki na goszczenie polskich dzieci z Białorusi w Rzymie zostały zgromadzone w ramach zbiórki, przeprowadzonej wśród miejscowej Polonii przy wsparciu portalu MojaBancarella.com i Polskiej Szkoły w Rzymie. Wydarzenie patronatem objęła natomiast Ambasada RP w Rzymie.

Wyjazd_dzieci_do_Wloch

Podczas wizyty w Ambasadzie RP w Rzymie

Wyjazd_dzieci_do_Wloch_03

Polska młodzież z Białorusi w Ostii – antycznym mieście portowym, prawdopodobnie pierwszej kolonii Starożytnego Rzymu

Wyjazd_dzieci_do_Wloch_04

Wyjazd_dzieci_do_Wloch_05

Znadniemna.pl, fot.: facebook.com

Trwa wycieczka do Rzymu grupy polskiej młodzieży z Białorusi - zwycięzców tegorocznego konkursu Mistrz Ortografii 2015, który odbył się w Grodnie 28 marca z inicjatywy przewodniczącej Rady Naczelnej Związku Polaków na Białorusi Andżeliki Borys i Instytutu Filologii Polskiej i Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. [caption

Szkolenie dla nauczycieli języka polskiego zorganizowały w stolicy Białorusi Instytut Polski w Mińsku oraz Szkoła Języków Obcych Glossa z Krakowa.

Kurs_Minsk_01

Zajęcia odbyły się w dziedzinie gramatyki polskiej z wykorzystaniem metodyki „Gramatyka, krok po kroku”, będącej częścią projektu wydawniczego „Polski, krok po kroku”, realizowanego przez wykładowców z Glossy.

Kurs_Minsk

W szkoleniu, które obecnością i słowem powitalnym zaszczyciła dyrektor Instytutu Polskiego w Mińsku Urszula Doroszewska, udział wzięli nauczyciele języka polskiego z różnych miast Białorusi, także nauczycielki ze Społecznej Szkoły Języka Polskiego, działającej przy stołecznym oddziale Związku Polaków na Białorusi.

Podczas zajęć, prowadzonych przez doświadczonych wykładowców i polonistów – Iwonę Stempek i jej małżonka – nauczyciele z Białorusi nie tylko poznali nowatorskie metody wykładania języka polskiego. Mieli też okazję poczuć się studentami podstawowego poziomu nauczania i odczuć efekt procesu przyswajania zagadnień gramatycznych w sposób dostępny, bezstresowy i budzący zainteresowanie.

Ludmiła Burlewicz z Mińska

Szkolenie dla nauczycieli języka polskiego zorganizowały w stolicy Białorusi Instytut Polski w Mińsku oraz Szkoła Języków Obcych Glossa z Krakowa. Zajęcia odbyły się w dziedzinie gramatyki polskiej z wykorzystaniem metodyki „Gramatyka, krok po kroku”, będącej częścią projektu wydawniczego „Polski, krok po kroku”, realizowanego przez wykładowców z

Trzy spektakle zagrali w dniach 14-16 maja na deskach mińskiego Republikańskiego Teatru Dramaturgii Białoruskiej aktorzy z białostockiego Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki. To początek regularnej współpracy między teatrami.

Plakat_Tango_Prohibicja_01

Scena ze spektaklu pt. „Tango Prohibicja”

Aktorzy z Podlasia przywieźli do stolicy Białorusi spektakle wyreżyserowane w różnych gatunkach teatralnych. 14 maja mińska publiczność mogła obejrzeć dramat pt. „Guguły”, opowiadający o więziach, które łącza mieszkańca wsi z ziemią i miejscowością rodzinną, a także o transformacji mentalności wieśniaka, porzucającego rodzinne gniazdo na rzecz rozpoczęcia nowego, nieznanego i płoszącego go życia w mieście.

15 maja aktorzy z Białegostoku zaprezentowali białoruskim widzom spektakl, rozgrywany w konwencji musicalu i kabaretu pt. „Tango Prohibicja”. Akcja tego widowiska odbywa się w pod koniec okresu międzywojennego w Polsce, kiedy to polska sztuka musicalu i kabaretu przeżywała swój największy rozkwit.

W ostatnim dniu występów, 16 maja, widzowie białoruscy zobaczyli groteskę pt. „Szekspir”, wyreżyserowaną na motywach emocji, rozterek, konfliktów, pokus i powodowanych tym wszystkim dramatów ludzkich, charakterystycznych dla życia ludzi publicznych.

Plakat_Tango_Prohibicja

Nasza korespondent miała okazję obejrzeć sztukę „Tango Prohibicja”, po której odbyło się spotkanie z aktorami i dyrektorką Teatru Dramatycznego im. A. Węgierki Agnieszką Korytkowską-Mazur.

Plakat_Tango_Prohibicja_03

Podczas spotkania białostoccy artyści wyznali, że lubią przyjeżdżać na Białoruś, gdzie mają wielu przyjaciół, a publiczność jest niezwykle życzliwa i ciepła. Białostocczanom, podobnie jak innym gościom białoruskiej stolicy, podobają się w Mińsku idealnie wysprzątane ulice oraz gościnność mieszkańców.

Tango_Prohibicja_Minsk

Opowiadając o spektaklu „Tango Prohibicja”, Agnieszka Korytkowska-Mazur przyznała, że został stworzony z myślą o ludziach starszego pokolenia, którzy znają i lubią piosenki, które powstawały w Polsce w okresie dwudziestolecia międzywojennego. – Oczywiście chcemy tym spektaklem przybliżyć twórczość muzyczną z tamtych lat także mało znającej o przedwojennej Polsce współczesnej młodzieży – mówiła pani dyrektor. Akcja spektaklu „Tango Prohibicja” odbywa się na Sylwestra 1939 roku, roku kończącego blisko dwudziestoletni okres pokojowego życia w Polsce. Był to czas rozkwitu kabaretu i muzyki rozrywkowej, a jednocześnie czas, w którym ludzie już odczuwali zagrożenie, a więc starali się żyć każdą chwilą. Postacie, odtworzone w spektaklu przez aktorów, są postaciami historycznymi, którzy czując nadciągające zagrożenie, nie wiedzieli, czy będą mieli okazję spotkać się raz jeszcze, gdyż mogą najzwyczajniej stracić życie. – Warto szanować tych ludzi, ich dorobek i czas, w którym przyszło im żyć, gdyż kochali Polskę i sprawili, że my sięgając do pozostawionego przez nich dorobku możemy ją kochać przez wielkie „P” – mówiła podczas spotkania pani dyrektor.

Tango-Prohibicja_Teatr_Dramatyczny_w_Bialymstoku_Fot_Bartek_Warzecha-10

Spektakl „Tango Prohibicja” w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku, fot.: Bartek Warzecha

Tango-Prohibicja_Teatr_Dramatyczny_w_Bialymstoku_Fot_Bartek_Warzecha-23

Spektakl „Tango Prohibicja” w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku, fot.: Bartek Warzecha

Na spektaklu „Tango Prohibicja”, budzącym bodaj najgłębsze uczucia patriotyczne w Polakach, był obecny ambasador RP na Białorusi Leszek Szerepka z małżonką oraz wszyscy akredytowani w Mińsku dyplomaci polscy. Leszek Szerepka ku radości publiczności ogłosił, że między Teatrem Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku, a Republikańskim Teatrem Dramaturgii Białoruskiej w Mińsku została podpisana umowa o współpracy. Oznacza to, że gościnne występy aktorów z Białegostoku w stolicy Białorusi i występy mińskich aktorów w stolicy Podlasia staną się regularne.

Ludmiła Burlewicz z Mińska

Trzy spektakle zagrali w dniach 14-16 maja na deskach mińskiego Republikańskiego Teatru Dramaturgii Białoruskiej aktorzy z białostockiego Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki. To początek regularnej współpracy między teatrami. [caption id="attachment_9907" align="alignnone" width="480"] Scena ze spektaklu pt. „Tango Prohibicja”[/caption] Aktorzy z Podlasia przywieźli do stolicy Białorusi spektakle wyreżyserowane

Dwa zespoły ze stolicy województwa świętokrzyskiego – chór „Antidotum” i chór kameralny „Fermata” pod kierownictwem Ewy Robak – gościły w miniony weekend w Grodnie na zaproszenie kolegów z reprezentacyjnego chóru Związku Polaków na Białorusi „Głos znad Niemna” pod kierownictwem Weroniki Szarejko i Pawła Kmiecika.

Chor_Antidotum_Ewa_Robak_01

Ewa Robak, kierowniczka chórów „Antidotum” i „Fermata”

Pobyt dużej grupy artystów z Kielc stał się okazją do przeprowadzenia całego szeregu przedsięwzięć artystycznych, w których czynny udział brali Polacy z Grodna i okolic.

Chor_Antidotum_02

Śpiewa chór „Antidotum”

Poznać Polaków z Grodna artyści z Kielc mieli okazję już w piątek, 15 maja, na Nowym Zamku. Koncert rozpoczął się od występu chóru „Antidotum”, który zaśpiewał mało znane na Grodzieńszczyźnie i popularne na ziemi świętokrzyskiej piosenki regionalne. Nie zabrakło podczas występu chóru „Antidotum” także piosenek popularnych wśród Polaków na całym świecie.

Chor_Antidotum

Chór „Antidotum” nie jest zespołem składającym się z artystów profesjonalnych, specjalizuje się w wykonaniu piosenek ludowych, biesiadnych i religijnych. Jest laureatem festiwali kolęd i pastorałek i zespołem, zapraszanym do uświetnienia swoim śpiewem między innymi nabożeństw w kościołach.

Chor_Fermata_z_Kielc_02

Śpiewa chór kameralny „Fermata”

Publicznosc

Chor_Fermata_z_Kielc_01

Po rozgrzaniu grodzieńskiej publiczności, zgromadzonej na Nowym Zamku artyści z „Antidotum ustąpili scenę swoim bardziej profesjonalnym kolegom z chóru kameralnego „Fermata”.
Ten, istniejący już piętnaście lat, zespół wokalny jest chórem znanym i lubianym w całej Polsce. O poziomie artystycznym chóru „Fermata” może świadczyć fakt, że jest on laureatem nie tylko ogólnopolskich, lecz także międzynarodowych konkursów muzycznych, a jego członkami są absolwenci, studenci i pracownicy Instytutu Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Chor_Fermata_z_Kielc_wokalistki

Chor_Fermata_z_Kielc_wokalisci

Podczas koncertu artyści zachwycili publiczność przepięknym wykonaniem między innymi światowych szlagierów muzycznych. Najbardziej wzruszającym było jednak wykonanie przez artystów ponadczasowego polskiego przeboju biesiadnego „Góralu, czy ci nie żal…”

Chor_Fermata_z_Kielc_pr

Chory_na_scenie

Wspólny występ trzech chórów: „Antidotum”, „Fermata” i „Głos znad Niemna”

Chory_na_scenie_Weronika_Szarejko

Przemawia Weronika Szarejko, kierownik Działu Kultury ZPB

Konsul_Prezes_dziekuja

Konsul Zbigniew Pruchniak i prezes ZPB Mieczysław Jaśkiewicz dziękują za koncert Ewie Robak

W sobotę, 16 maja, artyści z Kielc uświetnili, wspólnie z kolegami z chóru „Głos znad Niemna”, nabożeństwo w kościele Najświętszego Odkupiciela na grodzieńskiej Dziewiatówce. Po Mszy świętej kieleccy i grodzieńscy chórzyści dali w świątyni niesamowity koncert, który pozostanie w pamięci wiernych na długie lata.

Majowka_w_Kopciowce_30

Majowka_w_Kopciowce_31

Majowka_w_Kopciowce_33

Majowka_w_Kopciowce_32

Majowka_w_Kopciowce_29

W niedzielę, w ostatnim dniu obchodów zorganizowanych przez ZPB Dni Polaków na Białorusi, wszyscy artyści, a także Polacy z Grodna i okolic zjechali się do podgrodzieńskiej Kopciówki, aby wspólnie uczestniczyć w Mszy świętej w miejscowym kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Po nabożeństwie, w miejscowym ośrodku agroturystycznym, odbyła się zabawa integracyjna, podczas której rodacy z Grodna i Kielc mogli się bliżej zapoznać, wspólnie pośpiewać i potańczyć w nieformalnej atmosferze.

Majowka_w_Kopciowce_23

Przemawia Mieczysław Jaśkiewicz, prezes ZPB

Majowka_w_Kopciowce_14

Majowka_w_Kopciowce_13

Majowka_w_Kopciowce_12

Zabawie w Kopciówce, poza wspólnym śpiewaniem, towarzyszyły pokazy polskich tańców ludowych w wykonaniu grupy tanecznej.

Majowka_w_Kopciowce_25

Dyryguje Ewa Robak

Majowka_w_Kopciowce_26

Majowka_w_Kopciowce_17

Majowka_w_Kopciowce_18

Majowka_w_Kopciowce_19

Śpiewa kpt. Weronika Sebastianowicz

Majowka_w_Kopciowce_15

Zaprezentować swoje dzieła i wyroby mieli okazję także członkowie działających przy ZPB Towarzystwa Plastyków Polskich i Towarzystwa Twórców Ludowych. Uczestnicy zabawy, zwłaszcza goście z Kielc, żywo interesowali się między innymi wyrobami kowalstwa artystycznego, prezentowanymi przez artystę Jana Pieregińca. Niektórzy kielczanie nabyli u mistrza kilka wyrobów na pamiątkę o pobycie na Białorusi.

Majowka_w_Kopciowce_10

Janina Pilnik, prezes Towarzystwa Plastyków Polskich przy ZPB opowiada o wystawie

Majowka_w_Kopciowce_11

Majowka_w_Kopciowce_7

Majowka_w_Kopciowce_8

Artysta kowal  Jan Piereginiec

Przeprowadzenie Dni Polaków na Białorusi w Grodnie i Kopciówce z udziałem artystów z Kielc pomógł zorganizować Związkowi Polaków na Białorusi Konsulat Generalny RP w Grodnie, reprezentowany na uroczystościach przez konsula Zbigniewa Pruchniaka i innych pracowników placówki konsularnej.

Majowka_w_Kopciowce_6

Śpiewa Julia Krycka

Majowka_w_Kopciowce

Majowka_w_Kopciowce_2

Śpiewa Anna Jadeszko

Majowka_w_Kopciowce_1

Śpiewają chórzyści z chóru kameralnego „Fermata”

Majowka_w_Kopciowce_3

Majowka_w_Kopciowce_5

Śpiewa Karina Wojciechowicz

Znadniemna.pl

Dwa zespoły ze stolicy województwa świętokrzyskiego – chór „Antidotum” i chór kameralny „Fermata” pod kierownictwem Ewy Robak - gościły w miniony weekend w Grodnie na zaproszenie kolegów z reprezentacyjnego chóru Związku Polaków na Białorusi „Głos znad Niemna” pod kierownictwem Weroniki Szarejko i Pawła Kmiecika. [caption id="attachment_9865"

Wernisaż wystawy pt. „Obecność” autorstwa Piotra Januszkiewicza, działacza Towarzystwa Plastyków Polskich przy Związku Polaków na Białorusi, odbył się 14 maja w grodzieńskiej galerii „Tyzenhauz”.

goscie_wernisazu

Goście wernisażu

Sam artysta nie był obecny na wernisażu, dając tym samym do zrozumienia, że to nie on, lecz postacie utrwalone na prezentowanych obrazach są głównymi bohaterami wystawy.

Podczas wernisażu na lutni grał znany grodzieński artysta Władimir Zacharow

Podczas wernisażu na lutni grał znany grodzieński artysta Władimir Zacharow

Goście wernisażu mieli okazję zanurzyć się w mistyczną atmosferę twórczości Piotra Januszkiewicza pod rozchodzące się pod sklepieniami galerii dźwięki lutni.

Z obrazów spoglądali na nich twarze należące do wróżek, księżniczek, księci, królów i innych postaci, które ze swojej wyobraźni przeniósł na płótno polski malarz z Grodna.

Na wernisaż kolegi do galerii „Tyzenhauza” przybyli między innymi członkowie Towarzystwa Plastyków Polskich. Współpracująca z polskimi malarzami historyk sztuki Marina Zagidulina przemówiła do zebranych, zaznaczając, iż tworzone przez Piotra Januszkiewicza obrazy charakteryzuje głęboka filozofia i mistycyzm.

Przemawia Marina Zagidulina

Przemawia Marina Zagidulina

Obraz pt. "Pieśń nad pieśniami"

Obraz pt. „Pieśń nad pieśniami”

Obraz pt. "Dobra wróżka"

Obraz pt. „Dobra wróżka”

Obraz pt. "Srebrny pierścionek"

Obraz pt. „Srebrny pierścionek”

– Obrazy te przyciągają uwagę – są bardzo emocjonalne, ale jednocześnie wyważone. Wszystko jest w nich przemyślane zarówno pod względem kompozycyjnym jak i kolorystycznym. Przypominają one starodawne freski zawierające nawarstwienia czasowe. Obrazy te jakby wynurzają się z głębi stuleci – mówiła Zagidulina.

Natalia Klimowicz, zdjęcia autorki

Wernisaż wystawy pt. „Obecność” autorstwa Piotra Januszkiewicza, działacza Towarzystwa Plastyków Polskich przy Związku Polaków na Białorusi, odbył się 14 maja w grodzieńskiej galerii „Tyzenhauz”. [caption id="attachment_9854" align="alignnone" width="480"] Goście wernisażu[/caption] Sam artysta nie był obecny na wernisażu, dając tym samym do zrozumienia, że to nie on, lecz

Dwa pierwsze miejsca, jeden drugi i jeden trzeci stopnie podium – taki jest dorobek 5-osobowej reprezentacji młodych biegaczy z Grodna, którzy wystartowali 12 maja w XII Międzynarodowych Biegach im. Ireny Szewińskiej w Pułtusku.

Reprezentanci Polskiego Klubu Sportowego "Sokół" z Grodna:  Jerzy Saniukiewicz, Olga Czeszczewik, Diana Koleda, Aleksander Gławnicki i Aleksy Rymarczyk

Reprezentanci Polskiego Klubu Sportowego „Sokół” z Grodna: Jerzy Saniukiewicz, Olga Czeszczewik, Diana Koleda, Aleksander Gławnicki i Aleksy Rymarczyk

W biegach, trasa których przebiegała ulicami Pułtuska w okolicy rynku, udział wzięło około 800 biegaczy z Polski, Litwy i Białorusi. Zawody odbyły się w kilku kategoriach wiekowych na kilku dystansach.

Aleksy Rymarczyk, po środku u góry na zdjęciu pamiątkowym z Ireną Szewińską - po środku w dolnym rzędzie

Aleksy Rymarczyk (po środku u góry) na zdjęciu pamiątkowym z Ireną Szewińską (po środku w dolnym rzędzie)

Najstarsi, mający 15 – 16 lat, zawodnicy ścigali się na dystansie 2000 metrów. W tej grupie wystartował wychowanek działającego przy Związku Polaków na Białorusi Polskiego Klubu Sportowego „Sokół” z Grodna Aleksy Rymarczyk. W zaciętej rywalizacji z rówieśnikami z Polski i Litwy grodzieński zawodnik okazał się najszybszy i przekroczył linię mety jako pierwszy.

Na najwyższym stopniu podium Aleksander Gławnicki

Na najwyższym stopniu podium Aleksander Gławnicki

Najlepszy w biegu na 1400 metrów wśród czternastoletnich chłopców okazał się kolejny reprezentant „Sokoła” z Grodna Aleksander Gławnicki. Potrafił pokonać czterdziestu siedmiu rywali, razem z którymi opuścił linię startu.

Najmłodszy zawodnik grodzieńskiej reprezentacji Jerzy Saniukiewicz wystartował w biegu na 900 metrów i na mecie został sklasyfikowany w drugiej dziesiątce biegaczy.

Karolinie Sawko z Litwy udało się zwiększyć dystans od Olgi Czeszczewik przed samym finiszem

Karolinie Sawko z Litwy  udało się zwiększyć dystans od Olgi Czeszczewik tuż  przed metą

Olga Czeszczewik

Olga Czeszczewik

Niewiele zabrakło do zdobycia pierwszego miejsca 16-letniej grodniance Oldze Czeszczewik. Na dystansie 1400 metrów biegła ona ramię w ramię z Karoliną Sawko z Litwy, która przed linią mety potrafiła przyśpieszyć i wyprzedzić reprezentantkę „Sokoła” o 10 metrów.

Olga Czeszczewik (pierwsza od lewej) na drugim stopniu podium

Olga Czeszczewik (pierwsza od lewej) na drugim stopniu podium

O zwycięstwo, zajmując ostatecznie prestiżowe trzecie miejsce, walczyła na dystansie 700 metrów dziesięcioletnia grodnianka Diana Koleda.

– Udział w tych zawodach jest niezwykle ważny dla moich wychowanków – mówi nam trener grodzieńskiej reprezentacji biegaczy w Pułtusku Paweł Zarecki. Według niego, dla szkolnej młodzieży, trenującej lekką atletykę, udział w zawodach, którym patronuje trzykrotna mistrzyni olimpijska w tej dyscyplinie z Tokio, Meksyku i Montrealu – Irena Szewińska, niezapomnianym przeżyciem życiowym jest sam fakt spotkania legendy polskiej i światowej lekkiej atletyki. – A to, że zdobywcy miejsc na podium podczas dekoracji mogli usłyszeć słowa gratulacji z ust samej Pani Ireny jest dla nich może największym wyróżnieniem w życiu – dodaje trener polskich sportowców z Grodna.

Przemawia Irena Szewińska

Przemawia Irena Szewińska

Irena Szewińska, od dwunastu lat patronująca Międzynarodowym Biegom przełajowym swojego imienia, przemawiając do młodych sportowców nie kryła wzruszenia i oświadczyła, że każdy z około 800 uczestników zawodów, który dobiegł do mety niezależnie od zajętego miejsca, powinien czuć się zwycięzcą. Członkini Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego, trzykrotna mistrzyni olimpijska chętnie rozdawała autografy młodym lekkoatletom, sprawiając, iż każdy z nich opuścił zawody z niezwykłą pamiątką.

Dwaj zwycięzcy z Grodna Aleksander Gławiński i Aleksy Rymarczyk

Dwaj zwycięzcy z Grodna Aleksander Gławiński i Aleksy Rymarczyk

Nagrody rzeczowe, w postaci tabletów, dla zdobywców pierwszych trzech miejsc w każdym z biegów ufundowało polskie przedstawicielstwo korporacji Samsung.

Znadniemna.pl, zdjęcia Paweł Zarecki

Dwa pierwsze miejsca, jeden drugi i jeden trzeci stopnie podium – taki jest dorobek 5-osobowej reprezentacji młodych biegaczy z Grodna, którzy wystartowali 12 maja w XII Międzynarodowych Biegach im. Ireny Szewińskiej w Pułtusku. [caption id="attachment_9842" align="alignnone" width="480"] Reprezentanci Polskiego Klubu Sportowego "Sokół" z Grodna: Jerzy Saniukiewicz,

Do renowacji grobów w kwaterze polskich żołnierzy, poległych w wojnie polsko-bolszewickiej 1920 roku pod Hermanowiczami w rejonie szarkowszczyńskim obwodu witebskiego, przystąpiła w dniach 9-10 maja grupa wolontariuszy ze społeczności „Polacy na Kresach Wschodnich”.

Kościół Przemienienia Pańskiego w Hermanowiczach

Kościół Przemienienia Pańskiego w Hermanowiczach

kosciol_Hermanowicze_1

Cmentarz, na którym znajduje się kwatera polskich żołnierzy, leży we wsi Ciereszki, należącej do parafii Przemienienia Pańskiego w Hermanowiczach. To właśnie w porozumieniu z proboszczem miejscowej parafii ks. Janem Pugaczowem i przy wsparciu wiernych grupa Polaków w składzie: Denis Krawczenko, Stefan Łopacki i Czesław Remizowicz – przystąpiła 9 maja do prac remontowych na cmentarzu w Ciereszkach. Prace poprzedziła Msza święta, odprawiona w miejscowym kościele w intencji żołnierzy poległych podczas II wojny światowej i ofiar cywilnych tej wojny.

Ks. proboszcz Jan Pugaczow, Stefan Łopacki i Czesław Remizowicz

Ks. proboszcz Jan Pugaczow, Stefan Łopacki i Czesław Remizowicz

Dzięki gościnności księdza proboszcza i miejscowych mieszkańców członkowie inicjatywy „Polacy na Kresach Wschodnich” mogli przenocować w Hermanowiczach, aby 10 maja wziąć udział w porannym niedzielnym nabożeństwie, podczas którego Stefan Łopacki na prośbę księdza proboszcza opowiedział wiernym parafii w Hermanowiczach o rozpoczętej przez inicjatywę „Polacy na Kresach Wschodnich” renowacji kwatery polskich żołnierzy na cmentarzu w Ciereszkach. Mówił też o współpracy zawiązanej przez społeczność „Polacy na Kresach Wschodnich» ze Związkiem Polaków na Białorusi. Tego samego dnia wolontariusze kontynuowali prace remontowe na cmentarzu.

Stefan Łopacki i Denis Krawczenko przystępują do prac remontowych w kwaterze polskich żołnierzy

Stefan Łopacki i Denis Krawczenko przystępują do prac remontowych w kwaterze polskich żołnierzy

Czeslaw_Remizowicz

Denis_Krawczenko

Denis_Krawczenko_1

Denis_Krawczenko_2

Lopacki

 

Remizowicz_Straz_Mogil

W ciągu dwóch dni przy wsparciu miejscowej ludności udało im się wyrównać poziom nagrobków i krzyży w kwaterze żołnierzy, a także podnieść i umocować przewrócone konstrukcje pomnikowe. Polacy pomalowali też w barwy biało-czerwone, stojący na terenie kwatery krzyż Straży Mogił Polskich.

 

pomnik_Jan_Kowalski

pomnik_Wojciech_Bernaciak

kwatera

Cmentarz we wsi Ciereszki koło Hermanowicz – kwatera polskich żołnierzy, poległych podczas wojny polsko-bolszewickiej 1920 r.

W najbliższym czasie wolontariusze inicjatywy „Polacy na Kresach Wschodnich” planują kontynuację prac renowacyjnych w kwaterze polskich żołnierzy, poległych w wojnie polsko-bolszewickiej pod Hermanowiczami.

Znadniemna.pl na podstawie relacji społeczności „Polacy na Kresach Wschodnich”

Do renowacji grobów w kwaterze polskich żołnierzy, poległych w wojnie polsko-bolszewickiej 1920 roku pod Hermanowiczami w rejonie szarkowszczyńskim obwodu witebskiego, przystąpiła w dniach 9-10 maja grupa wolontariuszy ze społeczności „Polacy na Kresach Wschodnich”. [caption id="attachment_9821" align="alignnone" width="480"] Kościół Przemienienia Pańskiego w Hermanowiczach[/caption] Cmentarz, na którym znajduje się

12 maja 1935 r. w Belwederze o godz. 20.45 zmarł marszałek Józef Piłsudski. W czasie pogrzebu na Wawelu prezydent Ignacy Mościcki mówił: „Cieniom królewskim przybył towarzysz wiecznego snu. Skroń jego nie okala korona, a dłoń nie dzierży berła. A królem był serc i władcą doli naszej”.

Pogrzeb_Marszalka

Trumna z ciałem Marszałka Piłsudskiego przejeżdża na lawecie przez Krakowskie Przedmieście, fot.: Onet.pl

Ignacy Mościcki w kondukcie żałobnym przechodzącym obok gmachu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, fot.: East News

Prezydent Ignacy Mościcki w kondukcie żałobnym przechodzącym obok gmachu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, fot.: East News

Śmierć marszałka Piłsudskiego była dla polskiego społeczeństwa szokiem. Część osób, lepiej poinformowanych, wiedziała, że marszałek jest chory, ale i one nie zdawały sobie sprawy, że jest to choroba śmiertelna.

Pod koniec 1934 r. stan zdrowia Piłsudskiego był już bardzo zły. Coraz częściej gorączkował, bardzo źle sypiał, pojawiła się również opuchlizna nóg. Od stycznia 1935 r. występowały silne ataki bólów. Adiutant marszałka Mieczysław Lepecki wspominał: „Później zaczęły zjawiać się wymioty. Wszystkie te objawy Marszałek przypisywał niedyspozycjom przewodu pokarmowego i począł stosować dietę. A więc najpierw zrezygnował z potraw ciężkostrawnych, potem zaczął ograniczać porcje, aż wreszcie rozpoczął głodówkę leczniczą” (M. Lepecki „Pamiętnik adiutanta Marszałka Piłsudskiego”).
Pomimo nalegań opiekującego się nim dr. Marcina Woyczyńskiego, aby przerwał głodówkę, Piłsudski nadal ją prowadził. „Metoda ta – wspominał Lepecki – odnosiła początkowo pewne sukcesy. Mdłości pokazywały się rzadko, bóle również. Wciąż tylko rosło osłabienie. Marszałek począł stopniowo redukować wszelkie wysiłki fizyczne. Ograniczył, a potem zupełnie zniósł spacery po swoim gabinecie, coraz rzadziej zaglądał do mego pokoju, pasjanse nawet wolał, aby mu układać, nie chcąc męczyć się samemu”.

21 kwietnia Piłsudski, po długich namowach, zgodził się wreszcie na przybycie z Wiednia prof. Karla Wenckebacha, znanego specjalisty od chorób nowotworowych. Cztery dni później przeprowadzono badania. Diagnoza nie pozostawiała nadziei: nowotwór złośliwy wątroby nie nadający się do operowania. Informację tę przekazano gen. Składkowskiemu, który o wyniku badań poinformował prezydenta i premiera.

W następnych dniach marszałek Piłsudski spisał swoją ostatnią wolę:

Nie wiem czy nie zechcą mnie pochować na Wawelu. Niech! Niech tylko moje serce wtedy zamknięte schowają w Wilnie gdzie leżą moi żołnierze co w kwietniu 1919 roku mnie jako wodzowi Wilno jako prezent pod nogi rzucili. Na kamieniu czy nagrobku wyryć motto wybrane przeze mnie dla życia „Gdy mogąc wybrać, wybrał zamiast domu/ Gniazdo na skałach orła, niech umie/ Spać, gdy źrenice czerwone od gromu/ I słychać jęk szatanów w sosen zadumie/ Tak żyłem. A zaklinam wszystkich co mnie kochali sprowadzić zwłoki mojej matki z Sugint Wiłkomirskiego powiatu do Wilna i pochować matkę największego rycerza Polski nade mną. Niech dumne serce u stóp dumnej matki spoczywa. Matkę pochować z wojskowymi honorami ciało na lawecie i niech wszystkie armaty zagrzmią salwą pożegnalną i powitalną tak by szyby w Wilnie się trzęsły. Matka mnie do tej roli jaka mnie wypadła chowała. Na kamieniu czy nagrobku Mamy wyryć wiersz z „Wacława” Słowackiego zaczynający się od słów „Dumni nieszczęściem nie mogą”. Przed śmiercią Mama mi kazała to po kilka razy dla niej czytać”
— napisał w ostatniej woli Marszałek.

4 maja marszałek Piłsudski przewieziony został do Belwederu. Tydzień później nastąpił krwotok z ust.

12 maja 1935 r. o godz. 20.45 marszałek Józef Piłsudski zmarł.

Pogrzeb_Marszalka_1

Pogrzeb Marszałka Piłsudskiego, fot.: W. Żarski

Tuż po jego śmierci salon Pałacu Belwederskiego, w którym nastąpił zgon, zamieniono na kaplicę żałobną, gdzie na katafalku spoczywało ciało marszałka. Przy zmarłym zaciągnięto wartę honorową, którą pełnili czterej oficerowie, dwóch podoficerów i dwóch szeregowych. Wykonana ze srebra trumna z ciałem Piłsudskiego wystawiona była w Belwederze 13 i 14 maja. Katafalk przybrany był w purpurowe sukno z godłem Rzeczypospolitej.

Zwłoki marszałka ubrane były w mundur, przepasany wielką wstęgą orderu Virtuti Militari i z bojowymi orderami na piersiach. W rękach Piłsudski trzymał obrazek Matki Boskiej Ostrobramskiej. Nad głową zmarłego umieszczono przybrane kirem sztandary Wojska Polskiego z 1831 i 1863 r. oraz sztandary legionowe. Obok stała kryształowa urna z sercem marszałka, przy niej położono czapkę maciejówkę, buławę marszałkowską oraz szablę.

Pogrzeb_Marszalka_2

Trumna z ciałem Józefa Piłsudskiego wjeżdża na krakowski rynek o godz. 9:55 – 18 maja 1935 r., fot.: East News

15 maja trumnę z ciałem Piłsudskiego przewieziono na lawecie zaprzężonej w sześć koni do katedry św. Jana. Ustawiono ją w nawie głównej świątyni. Tam marszałka żegnały tłumy.
17 maja wieczorem pociąg wiozący ciało Piłsudskiego ruszył do Krakowa, na jego trasie zgromadziły się tysiące ludzi, aby oddać zmarłemu hołd.

W sobotę rano 18 maja na dworcu w Krakowie na jego przyjazd oczekiwali prezydent RP, rząd, generalicja, korpus dyplomatyczny oraz różne delegacje. Ośmiu generałów, z Juliuszem Rómmlem na czele, przeniosło trumnę z platformy na lawetę armatnią. Po odprawieniu modłów przez metropolitę krakowskiego arcybiskupa Adama Sapiehę, kondukt ruszył na Wawel. Na czele pochodu szedł oddział doboszy z werblami, następnie postępowała orkiestra wojskowa, poczty sztandarowe przysłane przez wszystkie pułki Wojska Polskiego oraz duchowieństwo. Po nich szedł okryty kirem koń Piłsudskiego. Za nim jechała laweta z trumną, ciągnięta przez sześć karych koni. Otaczało ją 12 adiutantów z obnażonymi szablami.

Po dotarciu na wzgórze wawelskie przemówienie ze stopni katedry wygłosił prezydent Ignacy Mościcki, który żegnając marszałka mówił m.in.: „Cieniom królewskim przybył towarzysz wiecznego snu. Skroń jego nie okala korona, a dłoń nie dzierży berła. A królem był serc i władcą doli naszej. Półwiekowym trudem swego życia brał we władanie serce po sercu, duszę po duszy, aż purpurą królestwa swego ducha zagarnął niepodzielnie całą Polskę”.

Następnie generałowie, przy dźwiękach dzwonu Zygmunta, wnieśli trumnę do katedry. Po mszy pontyfikalnej, którą celebrował metropolita Sapieha, generałowie znieśli ciało marszałka do krypty św. Leonarda. Na zakończenie uroczystości ustawione na wawelskim wzgórzu działa oddały 101 strzałów armatnich. W całym kraju zapanowała trzyminutowa cisza. Szacuje się, że w pogrzebie w Krakowie wzięło udział około 100 tys. osób, kondukt ciągnął się przez kilka kilometrów.

Wspominając atmosferę panującą po śmierci marszałka Cat-Mackiewicz pisał: „Piłsudski miał fanatycznych wielbicieli, którzy go kochali więcej niż własnych rodziców, niż własne dzieci, ale było wielu ludzi, którzy go nienawidzili, miał całe warstwy ludności, całe dzielnice Polski przeciwko sobie, potężną nieufność do siebie. I oto nie znać było tego w dniu pogrzebu. Przeciwnie, można stwierdzić jako fakt i prawdę, że w dniach jego pogrzebu, że na wieść o jego śmierci, strach i zalęknienie, co stanie się teraz z Polską, kiedy Jego zabrakło, przeleciał od Bałtyku poprzez Poznańskie i Śląsk i od Karpat do Dźwiny. Po całej wielkiej ojczyźnie, którąśmy cztery lata po jego śmierci stracili”.

W 1937 r. na polecenie metropolity krakowskiego arcybiskupa Adama Sapiehy trumna ze szczątkami marszałka Józefa Piłsudskiego została przeniesiona do krypty pod wieżą Srebrnych Dzwonów.

Znadniemna.pl za PAP

12 maja 1935 r. w Belwederze o godz. 20.45 zmarł marszałek Józef Piłsudski. W czasie pogrzebu na Wawelu prezydent Ignacy Mościcki mówił: „Cieniom królewskim przybył towarzysz wiecznego snu. Skroń jego nie okala korona, a dłoń nie dzierży berła. A królem był serc i władcą doli

Skip to content