HomeStandard Blog Whole Post (Page 403)

Wernisaż wystawy zbiorowej Towarzystwa Plastyków Polskich, działającego przy Związku Polaków na Białorusi, pt. „Kresowe Impresje 2017”odbył się 11 października w galerii Domu Polonii w Krakowie.

Afisz wystawy

Ponad 50 obrazów autorstwa polskich artystów z Białorusi krakowianie mogą podziwiać dzięki Krakowskiemu Oddziałowi Stowarzyszenia „Wspólnota Polska ”, który zaprosił do stolicy Małopolski na wernisaż wystawy liczną grupę działających w TPP przy ZPB artystów, aby mogli osobiście przedstawić mieszkańcom Krakowa swoje dzieła malarskie.

Goście wernisażu

Na wystawionych w krakowskim Domu Polonii obrazach polscy malarze z Białorusi zaprezentowali liryczne kresowe krajobrazy, ekspresyjne obrazy kwiatów, grafiki, zawierające rozważania filozoficzne ich twórców, kolorowe kompozycje abstrakcyjne, portrety…, krótko mówiąc – obrazy, odpowiadające rozmaitym gustom i upodobaniom.

Otwarcia wystawy dokonał uroczyście dyrektor Domu Polonii w Krakowie Kazimierz Dobrzański. Przypomniał on zgromadzonym, iż „wydawałoby się niedawno otwieraliśmy w naszej galerii wystawę poświęconą 20-leciu TPP przy ZPB”. – Pięć lat minęły niezauważenie i oto w tym roku organizacja polskich malarzy na Białorusi obchodzi już swoje 25-lecie. Wystawy jubileuszowe TPP przy ZPB w naszej galerii stają się więc dobrą tradycją, co cieszy niezwykle, gdyż dzięki nim dostrzegamy, że Towarzystwo działa prężnie, rozwija się i pojawiają się w nim nowi twórcy – mówił gospodarz, witając obecnych na wernisażu krakowskich miłośników malarstwa oraz gości z Białorusi.

Przemawia Kazimierz Dobrzański (po prawej), dyrektor Domu Polonii w Krakowie

Wiceprezes ZPB ds. Kultury Renata Dziemiańczuk przekazuje Kazimierzowi Dobrzańskiemu,  dyrektorowi Domu Polonii w Krakowie, bochenek kresowego chleba

O 25-letniej historii działalności TPP przy ZPB, o licznych, realizowanych przez Towarzystwo projektach twórczych – inspirowanych polską historią i kulturą, opowiedziała zgromadzonym prezes TPP przy ZPB Walentyna Brysacz.

Profesor sztuk plastycznych Stefan Dousa i Walentyna Brysacz, prezes TPP przy ZPB

Słowa uznania dla osiągnięć polskich malarzy z Białorusi, dla reprezentowanego w ich pracach poziomu artystycznego, wyraził obecny na wernisażu wybitny polski rzeźbiarz i nauczyciel akademicki profesor sztuk plastycznych Stefan Dousa. – Jestem pełen podziwu dla Towarzystwa Plastyków Polskich, które jednoczy malarzy z różnych miast Białorusi: Grodna, Brześcia, Mińska i innych – mówił prof. Dousa, podkreślając, iż TPP przy ZPB prowadzi swoją działalność wbrew trudnościom, powodowanym przez nielegalny na Białorusi status Związku Polaków. Prof. Stefan Dousa nie ukrywał, że jest szczęśliwy z okazji obcowania z kolegami z Białorusi, którzy przywieźli do Krakowa wystawę, reprezentującą „bardzo wysoki poziom malarski”.

Zorganizowana przez Krakowski Oddział Stowarzyszenia „Wspólnota Polska ” przy wsparciu finansowym Gminy Miejskiej Kraków wystawa malarzy Towarzystwa Plastyków Polskich przy Związku Polaków na Białorusi pt. „Kresowe Impresje 2017” będzie dostępna dla zwiedzających w Domu Polonii w Krakowie do 31 października.

Natalia Klimowicz z Krakowa

Wernisaż wystawy zbiorowej Towarzystwa Plastyków Polskich, działającego przy Związku Polaków na Białorusi, pt. „Kresowe Impresje 2017”odbył się 11 października w galerii Domu Polonii w Krakowie. [caption id="attachment_25811" align="alignnone" width="500"] Afisz wystawy[/caption] Ponad 50 obrazów autorstwa polskich artystów z Białorusi krakowianie mogą podziwiać dzięki Krakowskiemu Oddziałowi Stowarzyszenia „Wspólnota

W Państwowym Teatrze Młodzieżowym w Mińsku odbyła się w czwartek, 12 października, premiera sztuki „Lekcja miłości. Historia Kościuszki” w reżyserii Adama Wojtyszki z udziałem białoruskich aktorów. Polsko-białoruski spektakl powstał z okazji 200. rocznicy śmierci przywódcy powstania w 1794 r.

Scena ze spektaklu

Spektakl jest adaptacją dramatu Anny Bojarskiej „Lekcja polskiego”, który opowiada historię uczucia Kościuszki do młodej dziewczyny – Emilki Zeltner, której udziela lekcji historii, a także języka polskiego, przebywając na emigracji w Szwajcarii pod koniec życia.

Emilka Zeltner (aktorka Elizaveta Ilyevskaya) zwraca się do Tadeusza Kościuszki (aktor Aleksander Szarow)

„To rezultat wspólnych działań teatru, Ambasady RP, Instytutu Polskiego w Mińsku i Instytutu Adama Mickiewicza. Powstał pomysł na spektakl, w którym polski reżyser i kompozytor będą pracować z białoruskimi aktorami” – powiedziała we wtorek w Mińsku podczas konferencji prasowej, poprzedzającej premierę, Eugenia Dąbkowska z Instytutu Adama Mickiewicza.

Aleksander Szarow w roli Tadeusza Kościuszki

Dodała, że „Lekcja polskiego” Anny Bojarskiej to jeden z najbardziej znanych utworów poświęconych Kościuszce dzięki adaptacji Andrzeja Wajdy na scenie Teatru Powszechnego w 1988 r.
Prace nad spektaklem trwały w Mińsku od maja. Reżyser Adam Wojtyszko podkreślił, że praca z białoruskim zespołem przebiegała bardzo dobrze. „Nigdy jeszcze moja praca z aktorami nie była tak prawdziwa. Ponieważ nie znam rosyjskiego tak dobrze, jak bym chciał, była to w większym stopniu praca z z emocjami” – zaznaczył Wojtyszko.

Rezyser Adam Wojtyszko i aktorka Elizaveta Ilyevskaya podczas próby

„Po doświadczeniach pracy w Petersburgu i Moskwie byłem pewien, że w Mińsku spotkamy wspaniałych aktorów, i nie myliłem się” – powiedział kompozytor Piotr Salaber.

Jak dodał, w tworzenie muzyki do spektaklu zaangażowana była m.in. skrzypaczka Natalia Walewska i kanadyjski reżyser dźwięku Chris Aiken.

Aktorzy Elizaveta Ilyevskaya i Iwan Szczetko

W spektaklu, wyreżyserowanym przez Adama Wojtyszkę, zagrali białoruscy aktorzy: Aleksander Szarow (Tadeusz Kościuszko), Elizaveta Ilyevskaya (Emilka Zeltner), Ilja Czerepko-Samochwałow, Iwan Szczetko oraz Denis Moisiejczyk.

Tadeusz Kościuszko (1746-1817)

Tadeusz Kościuszko, fot.: Wikimedia Commons

 

Urodził się 4 lutego 1746 r. w Mereczowszczyźnie koło Kossowa na Polesiu.

W wieku 9 lat rozpoczął naukę w Kolegium Pijarów w Lubieszowie. W 1760 r. z powodu finansowych kłopotów rodziny, przerwał naukę. Dziedzicem niewielkiego majątku rodzinnego został jego brat Józef, dlatego Tadeusz wybrał karierę wojskową.

W 1765 r. Kościuszko wstąpił do Korpusu Kadetów Szkoły Rycerskiej, uczestniczył tam w specjalnym kursie inżynierskim dla wyróżniających się słuchaczy. Szkołę ukończył w stopniu kapitana.

W 1769 r. Kościuszko wyjechał do Paryża, gdzie studiował w Akademii Malarstwa i Rzeźby. Pięcioletni pobyt w przedrewolucyjnej Francji wywarł poważny wpływ na jego przekonania polityczne i społeczne.

Kościuszko powrócił na krótko do kraju w 1774 r., jednak wobec braku perspektyw zatrudnienia, wyjechał do Drezna. Nie znajdując i tam zajęcia, ruszył do Paryża. Tam dowiedział się o wojnie w Ameryce. Na amerykańskiej ziemi znalazł się w 1776 r., miesiąc po ogłoszeniu Deklaracji Niepodległości.

Dzięki listom polecającym Kościuszko został mianowany na inżyniera armii amerykańskiej. Brał udział w budowaniu fortyfikacji w wielu obozach wojskowych. W uznaniu zasług został w 1783 r. awansowany na generała brygady. Otrzymał też specjalne podziękowania, nadanie gruntu oraz znaczną sumę pieniędzy.

W 1784 r. Kościuszko powrócił do kraju, gdzie zaangażował się w działalność polityczną. Dzięki postanowieniom Sejmu Wielkiego zwiększającym liczebność armii do 100 tys. Kościuszko otrzymał nominację na generała majora wojsk koronnych. Odznaczył się w walce z oddziałami rosyjskimi, które wkroczyły na ziemie polskie w 1792 r., za co otrzymał order Virtuti Militari.
Po przyłączeniu się króla Stanisława Augusta Poniatowskiego do konfederacji targowickiej, Kościuszko podobnie jak wielu działaczy politycznych, wyjechał z kraju. Najpierw do Lipska, później do Paryża. Kiedy w 1793 r. ogłoszono drugi rozbiór Polski, Kościuszko przyjechał do Drezna, gdzie zaczął opracowywać koncepcję powstania narodowego.

Insurekcja, nazwana kościuszkowską, rozpoczęła się w 1794 r. i mimo bohaterskich walk, zakończyła się klęską i III rozbiorem, po którym Polska ostatecznie zniknęła z mapy.

Kościuszko, który podczas walk dostał się do rosyjskiej niewoli, po odzyskaniu wolności, wyjechał na krótko do Stanów Zjednoczonych, potem powrócił do Europy. W latach 1798-1815 mieszkał pod Paryżem, brał wtedy m.in. udział w tworzeniu Legionów Polskich oraz w zakładaniu Towarzystwa Republikanów Polskich.

Zmarł 15 października 1817 r. w Solurze w Szwajcarii. Został pochowany w tamtejszym kościele pojezuickim; rok później szczątki bohatera zostały przewiezione do Krakowa i spoczęły w kryptach królewskich w katedrze na Wawelu.

Urna z sercem Kościuszki trafiła do Polski dopiero w 1927 r. – umieszczono ją w dawnej kaplicy królewskiej Zamku Królewskiego w Warszawie.

15 października przypada 200. rocznica śmierci bohatera, w związku z czym rok 2017 został ustanowiony przez Sejm i Senat RP Rokiem Tadeusza Kościuszki, a patronat nad obchodami kościuszkowskimi w Polsce i na całym świecie objęła konferencja Generalna UNESCO (Organizacja Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury).

Znadniemna.pl za PAP, zdjęcia – Facebook.com

W Państwowym Teatrze Młodzieżowym w Mińsku odbyła się w czwartek, 12 października, premiera sztuki „Lekcja miłości. Historia Kościuszki” w reżyserii Adama Wojtyszki z udziałem białoruskich aktorów. Polsko-białoruski spektakl powstał z okazji 200. rocznicy śmierci przywódcy powstania w 1794 r. [caption id="attachment_25801" align="alignnone" width="500"] Scena ze spektaklu[/caption] Spektakl

Druga edycja konkursu „Kresowy Omnibus” odbyła się w dniu 7 października na bazie Społecznej Szkoły Polskiej im. T. Reytana, działającej w Domu Polskim w Baranowiczach. W konkursie, który został wsparty przez Konsulat Generalny RP w Brześciu, udział wzięła młodzież szkolna z Baranowicz, Berezy i Pińska.

Zdjęcie pamiątkowe uczestników II edycji konkursu „Kresowy Omnibus”

Czyje serce spoczywa na cmentarzu na Rossie w Wilnie? Co to jest oscypek? Kto pokonał Turków pod Wiedniem? Na te i wiele innych pytań z zakresu historii Polski, gramatyki i ortografii języka polskiego, polskiej tradycji, geografii oraz wiedzy o życiu znanych Polaków odpowiadali uczestnicy konkursu, który został poprzedzony wspólną wycieczką uczniów z Baranowicz, Berezy i Pińska do Zaosia – miejsca narodzin Adama Mickiewicza.

W Zaosiu – miejscu narodzin Adama Mickiewicza

Uroczystego otwarcia konkursu dokonał konsul Jerzy Grymanowski z Konsulatu Generalnego RP w Brześciu. W ramach konkursu młodzież rozwiązywała test, złożony z pytań obejmujących różne dziedziny wiedzy. Po teście uczniowie zostali podzieleni na nieduże grupy, skupione wokół polskich miast: Gdańska, Warszawy, Poznania i Krakowa. Powstałe drużyny odpowiadały na pytania z zakresu wiedzy o Polsce – jej geografii, historii, poprawnej polszczyzny, życiorysów znanych Polaków, polskich zabytków i kuchni polskiej.

Podczas pisania testu konkursowego

Losowanie pytania konkursowego

Koncepcja konkursu przewidziała nawet część artystyczną, w ramach której uczestnicy mogli się wykazać zdolnościami wokalnymi, wspólnie śpiewając, przy pomocy karaoke, polskie piosenki.

Posiedzenie jury konkursu, do którego zaproszono m.in. konsula Jerzego Grymanowskiego

W konkurencji indywidualnej tytuł Omnibusa i pierwsze miejsce przyznano uczennicy Społecznej Szkoły Polskiej im. T. Reytana w Baranowiczach Dianie Gołubickiej. Drugie i trzecie miejsce zajęli odpowiednio Nikita Biernat i Alina Naumowiec.

Anna Matysiak z Baranowicz (autorka jest pomysłodawcą i organizatorem konkursu „Kresowy Omnibus”)

Druga edycja konkursu „Kresowy Omnibus” odbyła się w dniu 7 października na bazie Społecznej Szkoły Polskiej im. T. Reytana, działającej w Domu Polskim w Baranowiczach. W konkursie, który został wsparty przez Konsulat Generalny RP w Brześciu, udział wzięła młodzież szkolna z Baranowicz, Berezy i Pińska. [caption

Biuro Rzecznika Prasowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej oficjalnie ustosunkowało się do konfliktowej sytuacji, jaka powstała wokół tekstu napisu na pomniku Tadeusza Kościuszki, który ma być odsłonięty 21 października w szwajcarskiej Solurze.

Pomnik Kościuszki, który zostanie odsłonięty w w szwajcarskim Solurze, fot.: nn.by

Pomnik zostanie odsłonięty z inicjatywy Związku Białorusinów w Szwajcarii ale z inskrypcją, w której nie znajdzie się określenie Tadeusza Kościuszki jako „syna Białorusi”, na czym zależało Białorusinom.

Zawieszenie na pomniku tabliczki w wersji odpowiadającej Białorusinom miał zablokować  Ambasador RP w Szwajcarii Jakub Kumoch, co wywołało oburzenie wielu białoruskich publicystów, uważających, że Polacy chcą utrzymywać monopol na przynależność narodową Kościuszki, urodzonego na terenie historycznej Litwy w  granicach współczesnej Białorusi.

Do sytuacji konfliktowej wokół pomnika Kościuszki w Szwajcarii oraz przynależności narodowej bohatera odniosło się dzisiaj, 11 października, polskie MSZ, publikując na swojej stronie internetowej komunikat  Biura Rzecznika Prasowego Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP następującej treści:

„Polska uznaje, że Tadeusz Kościuszko jest bohaterem zarówno Polski jak i Litwy, Białorusi i Stanów Zjednoczonych, uniwersalnym bohaterem ludzkości, a nie wyłącznie „synem Białorusi” lub „polskim Generałem”. Ministerstwo Spraw Zagranicznych od samego początku było bardzo pozytywnie nastawione do idei wybudowania w Solurze (Szwajcaria) wspólnego pomnika Tadeusza Kościuszki jako bohatera Polski, Białorusi, Litwy i wielu narodów. Pomnik Tadeusza Kościuszki w Solurze był wielką szansą na wspólne polsko-białoruskie przedsięwzięcie.

Ambasada RP w Bernie podjęła rozmowy z inicjatorami projektu – Stowarzyszeniem Białorusinów Szwajcarii. Propozycją strony polskiej było umieszczenie na pomniku wyłącznie imienia i nazwiska Tadeusza Kościuszki. Propozycja strony białoruskiej, aby na pomniku umieszczona została tablica z napisem „Tadevuša Kaściuški – syna Białorusi”, a zatem tablica nie wspominająca w jakikolwiek sposób o powiązaniach Tadeusza Kościuszki z Polską, była dla strony polskiej nie do przyjęcia.

Ambasada RP w Bernie proponowała również wspólne otwarcie pomnika przez dyplomatów Polski, Białorusi i Litwy. Strona białoruska nagle wycofała się jednak z rozmów bez podania przyczyn, a Ambasada RP w Bernie została powiadomiona, że strona białoruska zamierza samodzielnie przeprowadzić wyżej wspomnianą uroczystość, nad czym bardzo ubolewamy.

Biuro Rzecznika Prasowego

Ministerstwo Spraw Zagranicznych”

 Znadniemna.pl za msz.gov.pl

Biuro Rzecznika Prasowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej oficjalnie ustosunkowało się do konfliktowej sytuacji, jaka powstała wokół tekstu napisu na pomniku Tadeusza Kościuszki, który ma być odsłonięty 21 października w szwajcarskiej Solurze. [caption id="attachment_25760" align="alignnone" width="500"] Pomnik Kościuszki, który zostanie odsłonięty w w szwajcarskim Solurze, fot.:

Komitet Pamięci Rotmistrza Witolda Pileckiego ogłosił Trzecią edycję Konkursu Historycznego  „Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic i niepodległości ”. Konkurs jest objęty Patronatem Honorowym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę.

Konkurs skierowany jest do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych w Polsce i poza granicami Polski oraz do osób osadzonych w Aresztach Śledczych.

W konkursie „Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic i niepodległości ” oceniane będą prace w następujących kategoriach:

Kategoria szkoły podstawowe kl. 0 –  I-III, oraz uczniowie polonijnych szkół podstawowych – klasy 0-I-III (wiek 6-9 lat):

  • praca plastyczna: „Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic i niepodległości”

 

Kategoria szkoły podstawowe kl. IV-VII, oraz uczniowie polonijnych szkół  podstawowych – klasy IV-VII (wiek 10-13 lat):

      praca plastyczna: „Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic i niepodległości”

      projekt serii znaczków pocztowych: „Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic i niepodległości”

     film: „Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic i niepodległości”

 

Kategoria szkoły gimnazjalne kl. II-III, oraz uczniowie polonijnych szkół gimnazjalnych – klasy II-III (wiek 13-15 lat)

poezja: ”Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic  i niepodległości”

komiks: „Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic i niepodległości”

  film: „Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic i niepodległości”

 

Kategoria szkoły ponadgimnazjalne oraz uczniowie polonijnych szkół   ponadgimnazjalnych w wieku 16 lat i więcej:

plakat: „Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic i niepodległości”

projekt serii znaczków pocztowych: „Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920w obronie granic i niepodległości” 

film: „Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic i niepodległości”

 

Kategoria osadzeni w Aresztach Śledczych:

praca plastyczna:  „Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic i niepodległości”

projekt serii znaczków pocztowych: „Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic i niepodległości”.

Przyjmowanie prac konkursowych zakończy się 5 grudnia 2017 roku, a uroczysta Gala rozdania nagród jest planowana na 12 stycznia i odbędzie się w Sali im. Władysława Grabskiego w siedzibie Narodowego Banku Polskiego w Warszawie.

Regulamin Konkursu można pobrać TUTAJ/PDF.

Znadniemna.pl za Komitetem Pamięci Rotmistrza Witolda Pileckiego

Komitet Pamięci Rotmistrza Witolda Pileckiego ogłosił Trzecią edycję Konkursu Historycznego  „Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic i niepodległości ”. Konkurs jest objęty Patronatem Honorowym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę. Konkurs skierowany jest do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych w Polsce i poza granicami Polski oraz

W mińskiej Białoruskiej Filharmonii Państwowej odbył się 7 października koncert pt. „Legendy Klasyki Współczesnej”, podczas którego białoruscy muzycy i polscy soliści wykonali „Siedem bram Jerozolimy” pod batutą wybitnego kompozytora maestro Krzysztofa Pendereckiego.

Koncert odbył się w ramach Międzynarodowego Festiwalu im. Jurija Baszmieta w Mińsku jako część międzynarodowych obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości „Niepodległa”.

W pierwszej części białoruska Państwowa Orkiestra Symfoniczna i pianista Rascisłau Krymer (dyrektor artystyczny festiwalu) wykonali koncert dla fortepianu z orkiestrą „Zmartwychwstanie” pod batutą Macieja Tworka; w drugiej – dyrygowanej przez samego maestro – zabrzmiała słynna symfonia „Siedem bram Jerozolimy”. Oprócz orkiestry wykonywały go dwa białoruskie chóry oraz polscy soliści.

Zabrzmiały również słynne tubafony – instrumenty skonstruowane z nisko brzmiących rur, które powstały specjalnie na potrzeby odtworzenia tej kompozycji.
„Siedem bram Jerozolimy” to monumentalne dzieło Pendereckiego, skomponowane na zamówienie władz Jerozolimy z okazji 3000-lecia tego miasta i zaprezentowany po raz pierwszy w 1997 r.

Koncert spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem – sala filharmonii była pełna, a reakcja widzów, jak określili polscy artyści – niezwykła.

„Coś takiego zdarza się pewnie raz w życiu – grać utwór tak wielkiego kompozytora w jego obecności” – powiedział PAP Rascisłau Krymer. „Penderecki to naprawdę jest żywa klasyka, chodząca legenda” – dodał.

Jeden z pracowników filharmonii stwierdził, że „było to najważniejsze wydarzenie obok dnia, kiedy w Mińsku gościł Dmitrij Szostakowicz”. Białorusini podkreślali, że sobotni koncert był trzecim w historii wykonaniem „Siedmiu bram Jerozolimy” na terytorium byłego ZSRR.

„Bóg musi Polskę bardzo kochać, skoro dał jej takiego syna” – powiedziała podczas spotkania z maestro i artystami po koncercie wiceminister kultury Białorusi Iryna Dryga. „To bardzo ważne wydarzenie dla Białorusi i wielka duma dla naszej orkiestry, naszych chórów, że mogli stanąć na scenie razem z wielkim kompozytorem naszych czasów” – dodała.

„Najważniejsze jest to, że jesteśmy razem i umiemy wspólnie zorganizować tak wspaniałe przedsięwzięcie. To ważny sygnał nie tylko dla publiczności, ale także dla naszych społeczeństw” – mówił ambasador RP na Białorusi Konrad Pawlik.

„To jest dla nas wszystkich bardzo ważny wieczór. Orkiestra grała niesamowicie i niesamowicie wystąpiły chóry. Byłam szczerze wzruszona. To ważne dla mnie, ale jeszcze bardziej ważne dla mojego męża” – mówiła, występując w imieniu swoim i małżonka Elżbieta Penderecka.

Mateusz Adamski, dyrektor Instytutu Polskiego w Mińsku, dziękując maestro i artystom z obu krajów, stwierdził, że „zbudowali jeszcze jeden most” pomiędzy społeczeństwami Polski i Białorusi.

Koncert Krzysztofa Pendereckiego został zorganizowany przy wsparciu ministerstw kultury Polski i Białorusi, Instytutu im. Adama Mickiewicza, Instytutu Polskiego w Mińsku i ambasady RP.

Znadniemna.pl za Justyna Prus/PAP, zdjęcia Iness Todryk-Pisalnik/”Głos znad Niemna na uchodźstwie”

W mińskiej Białoruskiej Filharmonii Państwowej odbył się 7 października koncert pt. „Legendy Klasyki Współczesnej”, podczas którego białoruscy muzycy i polscy soliści wykonali „Siedem bram Jerozolimy” pod batutą wybitnego kompozytora maestro Krzysztofa Pendereckiego. Koncert odbył się w ramach Międzynarodowego Festiwalu im. Jurija Baszmieta w Mińsku jako część

Kontrowersje wokół pomnika Tadeusza Kościuszki w Szwajcarii. Białorusini, którzy zapłacili za jego budowę chcieli pod nim umieścić napis „synowi Białorusi wdzięczni rodacy”. Według białoruskich mediów, interweniował polski ambasador.

W warsztacie rzeźbiarskim na Ukrainie, fot.: nn.by

15 października mija 200 lat od śmierci Tadeusza Kościuszki, słynnego dowódcy wojskowego, który zasłużył się w walkach m.in. z okupantami w Polsce. Kościuszko urodził się w regionie Brześcia, więc przez naszych sąsiadów jest uważany za bohatera narodowego Białorusi.

Wiceprezes Związku Białorusinów w Szwajcarii Aliaksandr Sapieha postanowił, że na 200-lecie śmierci Kościuszki w mieście Solura zostanie wybudowany pomnik wojskowego dowódcy. Uzbierano pieniądze (sześć tysięcy dolarów), wykonano projekt i zatrudniono rzeźbiarza.

Białorusini zaplanowali, że pod pomnikiem stanie tablica w dwóch językach – niemieckim i białoruskim. Znajdowało się tam imię dowódcy, daty jego urodzenia i śmierci oraz zdanie „synowi Białorusi wdzięczni rodacy”. I tak zaczęły się problemy.

Proponowany przez Białorusinów wariant inskrypcji na pomniku Tadeusza Kościuszki w mieście Solura w Szwajcarii, fot.: nn.by

Jak powiedział Sapieha w rozmowie z „Naszą Niwą”, polski ambasador w Bernie Jakub Kumoch interweniował w tej sprawie u burmistrza Solury, który poinformował, że pomnik nie może zostać odsłonięty z taką tablicą. Ambasador powiedział, że jeśli nasza wersja zostanie zatwierdzona, to oficjalna delegacja z Krakowa i Warszawy oraz polski ambasador, nie będą uczestniczyć w szwajcarsko-polskich obchodach w Solurze 15 października. Z tego powodu burmistrz wybrał stronę polską – żalił się Sapieha.

Tak oto na tablicy usunięto zdanie o „synu Białorusi”. Pozostała tylko informacja, że pomnik sfinansował szwajcarski Związek Białorusinów. Przesunięto także datę odsłonięcia pomnika z 15 października na 21 października. Wiceszef Związku Białorusinów napisał w tej sprawie pismo do burmistrza Solury. Burmistrz powiedział, że rozumie sytuację, w której się znajdujemy, ale nie jest w stanie ustalić prawdy historycznej i jest zmuszony do uznania strony polskiej – mówił.

Sapieha przygotowuje teraz skargę do polskiego MSZ. Białoruska dyplomacja poinformowała, że przygląda się sytuacji.

Znadniemna.pl za rmf24.pl, zdjęcia „Nasza Niwa”

Kontrowersje wokół pomnika Tadeusza Kościuszki w Szwajcarii. Białorusini, którzy zapłacili za jego budowę chcieli pod nim umieścić napis "synowi Białorusi wdzięczni rodacy". Według białoruskich mediów, interweniował polski ambasador. [caption id="attachment_25760" align="alignnone" width="500"] W warsztacie rzeźbiarskim na Ukrainie, fot.: nn.by[/caption] 15 października mija 200 lat od śmierci Tadeusza

Dział Kultury Związku Polaków na Białorusi zaprasza teatry dziecięce i młodzieżowe do zgłaszania się na Przegląd Teatrów Szkolnych „Grodzieńskie Teatralia 2017”, który odbędzie się 5 listopada w Grodnie.

Do udziału w Przeglądzie zapraszane są zespoły teatralne, mogące wystawić spektakl, przygotowany w technice żywego planu, technice przedstawienia lalkowego, bądź w technice mieszanej.

Czas trwania spektaklu w wykonaniu uczniów klas od I do III nie może przekroczyć 15 minut. O pięć minut dłuższe przedstawienie mogą zaprezentować uczniowie klas IV-VI, a młodzież z klas VII–XI może wystawić półgodzinny spektakl.

W ramach Przeglądu Teatrów Szkolnych „ Grodzieńskie Teatralia 2017” odbędzie się konkurs, podczas którego jury będzie oceniać spektakle, kierując się następującymi kryteriami:

Dopasowanie tematyczne wystawianych spektakli do wieku aktorów. Jako atut jurorzy potraktują sięganie do literatury polskiej;

Poprawność przekazywania treści za pomocą głosu – dykcja, akcent słowny oraz logiczny w zdaniu;

Gra aktorska – budowanie emocji postaci prowadzenie dialogu miedzy bohaterami, gest, mimika, plastyka ruchu;

Scenografia – dekoracje i kostiumy. Szczególnie wysoko oceniana będzie scenografia pobudzająca wyobraźnię widza;

Muzyka – jej funkcja w spektaklu i kompatybilność z treścią przedstawienia;

Pomysł reżyserski;

Dokumentacja – materiały promocyjne spektaklu (afisz, plakat itp.).
Szczegółowych informacji, dotyczących warunków udziału w „Grodzieńskich Teatraliach 2017” i udziela wiceprezes ZPB ds. Kultury Renata Dziemiańczuk pod numerem telefonu: +375 29 70-42-799.

Znadniemna.pl

Dział Kultury Związku Polaków na Białorusi zaprasza teatry dziecięce i młodzieżowe do zgłaszania się na Przegląd Teatrów Szkolnych „Grodzieńskie Teatralia 2017”, który odbędzie się 5 listopada w Grodnie. Do udziału w Przeglądzie zapraszane są zespoły teatralne, mogące wystawić spektakl, przygotowany w technice żywego planu, technice przedstawienia

Koncertem Galowym na Małej Scenie mińskiego Pałacu Republiki zakończył się w niedzielę, 8 października, doroczny, organizowany w białoruskiej stolicy przez Ambasadę RP oraz Marynę Towarnicką i Witalija Aleszkiewicza (duet WitaM ) VI Festiwal Piosenek Anny German „Eurydyka”. Wśród laureatów Festiwalu znaleźli się artyści związani ze Związkiem Polaków na Białorusi.

Podczas Koncertu Galowego

– To szczególny festiwal, który na stałe wszedł do polskiego kulturalnego kalendarza na Białorusi – mówił podczas ogłoszenia wyników festiwalowego konkursu szef polskiej misji dyplomatycznej na Białorusi ambasador Konrad Pawlik. Dyplomata zauważył, że twórczość Anny German jest bliska zarówno Polakom, jak i Białorusinom. – Anna German przeżyła bardzo wiele, w tym represje stalinowskie. Po wojnie, jako dziecko trafiła do Polski – przypomniał ambasador tuż przed wręczaniem nagród Festiwalu, które przyznało jury festiwalowego konkursu.

Jury konkursu

W skład jury konkursu VI Festiwalu Piosenki Anny German „Eurydyka” weszli reprezentanci świata kultury i muzyki z Polski, Białorusi i Rosji.

Przemawia Piotr Jełfimow

Na czele składu jurorskiego stanął gwiazdor białoruskiej estrady piosenkarz Piotr Jełfimow. Przywitał on publiczność, zgromadzoną w Pałacu Republiki, w języku polskim, którego znajomość zawdzięcza fascynacją twórczością Anny German i temu, że ma w repertuarze kilka piosenek piosenkarki, śpiewanych po polsku. Piosenek Anny German w wykonaniu m.in. Piotra Jełfimowa, a także jurora z Rosji – autora biografii Anny German i założyciela rosyjskiego fan clubu miłośników twórczości artystki – Iwana Iljiczowa i innych gości Festiwalu, publiczność miała okazję posłuchać podczas Koncertu Galowego, w którym wystąpili także laureaci tegorocznej oraz ubiegłorocznych edycji Festiwalu.

Ambasador RP w Mińsku Konrad Pawlik wręcza Grand Prix Festiwalu solistce Białoruskiej Filharmonii Państwowej Halinie Sokolnik

Halina Sokolnik

O rosnącym z roku na rok poziomie konkursu Festiwalu Piosenki Anny German „Eurydyka” świadczy fakt, iż za zaszczyt wystartowania w nim uważają profesjonalni wokaliści. W tym roku Grand Prix Festiwalu zostało przyznane solistce Białoruskiej Filharmonii Państwowej Halinie Sokolnik. W kategorii solistów w wieku od lat 15 do 25 zwycięstwo ex aequo przyznano dwom początkującym piosenkarkom – Alle Janowicz i Innie Trojan. Ta druga w maju zdobyła wyróżnienie jury Festiwalu Polskiej Piosenki Estradowej „Malwy”, organizowanego przez Związek Polaków na Białorusi. Wśród solistów w wieku powyżej 26 lat pierwsze miejsce zdobyła Polina Danskaja, a w kategorii zespołów do 10-ciu uczestników, jurorzy przyznali zwycięstwo wokalnemu kwintetowi „Piątka”.

Ałła Janowicz

Inna Trojan

Polina Danskaja

Wokalny kwintet „Piątka”

W Koncercie Galowym brzmiały piosenki z repertuaru Anny German śpiewane w językach polskim i rosyjskim.

Grupa wokalna Zespołu Pieśni i Tańca „Chabry”, zdobywcy Grand Prix V Festiwalu Piosenki Anny German

Julia Skurko, zdobywczyni Grand Prix III Festiwalu Piosenki Anny German

Śpiewa zespół „Błyskawica”

Znany białoruski tenor Grigorij Poleszczuk

Natalia Pietkiewicz (Kaspierowicz), zdobywczyni Grand Prix Festiwalu Polskiej Piosenki Estradowej „Malwy” i I miejsce III edycji Festiwalu Piosenek Anny German w kategorii wiekowej od 15 do 25 lat

Nadzieja Brońska,  laureatka Międzynarodowego Festiwalu im. Anny German „Tańczące Eurydyki” w Zielonej Górze

Wiktoria Chomczukowa, I miejsce IV edycji Festiwalu Piosenek Anny German w kategorii od 26 roku życia i więcej i zdobywczyni drugiego miejsca w konkursie I Polonijnego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu

Jak podkreśliła jedna z organizatorek Festiwalu Maryna Towarnicka tegoroczna edycja konkursu festiwalowego okazała się wyjątkowa pod względem wyboru przez uczestników piosenek z repertuaru Anny German, która śpiewała po polsku i po rosyjsku. Regulamin konkursu przewiduje bowiem, że jedną z piosenek uczestnik konkursu powinien zaśpiewać po polsku, a na drugą może wybrać piosenkę polsko bądź rosyjskojęzyczną. – Polskich piosenek zawsze było więcej, ale obecna edycja pod tym względem okazała się wyjątkowa – przyznała Towarnicka, którą w organizacji Festiwalu wspierała Ambasada RP na Białorusi, Wydział Konsularny przy Ambasadzie, Instytut Polski w Mińsku oraz Zielonogórski Ośrodek Kultury.

Maryna Towarnicka i Nadzieja Brońska

Poza nagrodami, ufundowanymi w tym roku przez polskie firmy, mające swoje przedstawicielstwa na Białorusi, oraz przez samorząd województwa dolnośląskiego, laureaci Festiwalu mogą liczyć na udział w trasie koncertowej po Polsce, którą każdego roku pomaga organizować Miejski Dom Kultury w Mińsku Mazowieckim. Jego dyrektor Piotr Siła już od kilku lat zasiada w jury Festiwalu Piosenek Anny German „Eurydyka” .

Piotr Jełfimow

W tym roku chęć udziału w konkursie Festiwalu Piosenek Anny German „Eurydyka” w Mińsku zgłosiło 40 wokalistów i zespołów z różnych zakątków Białorusi. Trzydziestu z nich przebiło się przez pierwszy etap selekcji i wzięło udział w eliminacjach konkursowych, a zwycięzcy w trzech kategoriach konkursowych oraz zdobywcy wyróżnień jury otrzymali prawo do występu w Koncercie Galowym Festiwalu na Małej Scenie Pałacu Republiki.

Marek Ravski

Iwan Iljiczow

Do udziału w konkursie Festiwalu Piosenek Anny German „Eurydyka” w Mińsku każdego roku aktywnie zgłaszają się artyści, związani ze Związkiem Polaków na Białorusi. W tym roku poza zwycięstwem w młodszej kategorii wokalistów Inny Trojan, laureatki Festiwalu ZPB „Malwy”, Związek Polaków może pochwalić się wyróżnieniem dla zespołu wokalnego „Błyskawica” z Tołoczyna , kierowanego przez działaczkę ZPB Halinę Sznyrko – laureatkę zeszłorocznej edycji Festiwalu Piosenek Anny German „Eurydyka”.

Śpiewają Wiktoria Chomczukowa i Halina Sokolnik

Aktywny udział w Festiwalu Piosenek Anny German „Eurydyka” w Mińsku artystów, związanych z ZPB, sprawił, że na widowni podczas Koncertu Galowego można było zauważyć wielu działaczy ZPB, w tym reprezentantów Zarządu Głównego organizacji w randze wiceprezesów – Helenę Marczukiewicz oraz Renatę Dziemiańczuk.

Znadniemna.pl

Koncertem Galowym na Małej Scenie mińskiego Pałacu Republiki zakończył się w niedzielę, 8 października, doroczny, organizowany w białoruskiej stolicy przez Ambasadę RP oraz Marynę Towarnicką i Witalija Aleszkiewicza (duet WitaM ) VI Festiwal Piosenek Anny German „Eurydyka”. Wśród laureatów Festiwalu znaleźli się artyści związani ze

Polska Szkoła Społeczna przy Związku Polaków na Białorusi w Grodnie oraz Dział Kultury ZPB ogłaszają nabór uzdolnionej muzycznie młodzieży i dzieci do zespołu wokalnego.

Kandydaci do udziału w zespole wokalnym mogą liczyć na nieodpłatne zajęcia z podstaw emisji głosu, kształcenia słuchu muzycznego, nauki śpiewu wielogłosowego i solowego.

Uwieńczeniem kursu zajęć muzycznych stanie się powołanie do życia nowego zespołu wokalnego.

Młodzi ludzie w wieku szkolnym, mający zdolności wokalne i artystyczne, szukający możliwości rozwoju swoich talentów, proszeni są o skontaktowanie się z wiceprezes Związku Polaków na Białorusi ds. Kultury Renatą Dziemiańczuk pod numerem telefonu: +375 29 208-48-42, bądź o napisanie do niej listu elektronicznego na adres e-mailowy: [email protected]

Znadniemna.pl

Polska Szkoła Społeczna przy Związku Polaków na Białorusi w Grodnie oraz Dział Kultury ZPB ogłaszają nabór uzdolnionej muzycznie młodzieży i dzieci do zespołu wokalnego. Kandydaci do udziału w zespole wokalnym mogą liczyć na nieodpłatne zajęcia z podstaw emisji głosu, kształcenia słuchu muzycznego, nauki śpiewu wielogłosowego i

Przejdź do treści