HomeStandard Blog Whole Post (Page 511)

Pamiątki po Białorusinie walczącym w armii Andersa po latach trafią do jego córki. Ilja Lisaj jeszcze w łagrze marzył, że podaruje swym córkom pierścionki. Marzenie to nigdy się nie ziści.

Foto_Armia_Andersa_03

Krzyż Pamiątkowy Monte Cassino nr. 18852 fot. IA

Kapsuła czasu

Obrączka, medal za zdobycie Monte Cassino, stosik czarno-białych fotografii w metalowym pudełku po cukierkach, zegarek na łańcuszku, pamiątka z Ziemi Świętej. Stolik w jednej z warszawskich kawiarni, przy którym siedzę z moimi rozmówcami wygląda tak, jakby przed chwilą ktoś otworzył 70-letnią kapsułę czasu. Nie ma się co dziwić, że siedzący obok z zaciekawieniem przyglądają się jego zawartości.

foto_Armia_Andersa копия

Przedmioty trafiły w ręce moich rozmówców Wiesława i Tatiany Szypulskich wprost z Centralnego Archiwum Wojskowego, którego siedziba mieści się w podwarszawskim Rembertowie. Pani Tatiana pochodzi z miasteczka Mosty, które teraz znajduje się na terytorium Białorusi. Jej stryjeczny dziadek Ilja (Eliasz) Lisaj był żołnierzem armii gen. Andersa, który przeszedł szlak od łagrów w dalekiej republice Komi aż do włoskiego miasteczka Montefano, gdzie zginął podczas walk z Niemcami. Pozostały przedmioty, które najpierw 60 lat przeleżały w wojskowym archiwum w Wielkiej Brytanii, 10 lat temu trafiły do Polski. Mąż pani Tatiany, zaciekawiwszy się losem jej krewnego, wrzucił po prostu jego imię i nazwisko do Googla, który zaprowadził go na stronę Centralnego Archiwum Wojskowego. Okazało się, że na krewnych żołnierzy, którzy zginęli w szeregach armii Andersa, nadal czekają pamiątki, listy i fotografie pozostawione przez żołnierzy i przekazane przez ich kolegów do archiwum.

Foto_Armia_Andersa_02

Tatiana Szypulska nad pamiątkami po stryjecznym dziadku, fot. IA

Foto_Armia_Andersa_04

Ilia Lisaj – fotografia z depozytu CAW

Foto_Armia_Andersa_05

Żona Ilji Lisaja – Wolha fot. z depozytu CAW

Foto_Armia_Andersa_06

Ilja Lisaj i inni żołnierze, fotografia z depozytu CAW

Listy na Trasiance

Żołnierze armii Andersa pochodzili głownie z terenów wschodnich II Rzeczpospolitej zawłaszczonych przez Związek Radziecki 17 września. I tak dla wielu z nich polski wcale nie był językiem ojczystym. Wystarczy rzucić okiem na listy wysyłane z łagru przez Ilję Lisaja do swojej żony Wolhi. Pisane są one mieszaniną rosyjskiego i białoruskiego, tzw. trasianką – Ilja sam wychował się bowiem za Uralem, dokąd jego rodzina wyjechała w czasie I wojny światowej. Ich autor określa się zresztą mianem Białorusina.

Foto_Armia_Andersa_01

Cmentarz w Loreto, na którym spoczął Ilja Lisaj, fot. wiki

Zesłanie na północ

Przed rozpoczęciem II wojny światowej 37-letni Ilja dostaje powołanie do polskiego wojska. We wrześniu 1939 r., gdy na wschodnie tereny Polski wkracza Armia Czerwona, zostaje aresztowany przez NKWD w rejonie Kostopola – (obecnie obwód rowieński na Ukrainie). Na początku jest przetrzymywany w Krzywym Rogu, potem po długiej podróży w więziennych transportach 4 maja 1940 r. trafia na północ – do leżącej w europejskiej części ZSRR Autonomicznej Republiki Komi, gdzie mieścił się Północny Kolejowy Poprawczy Obóz Pracy NKWD (Sewżeldorłag).

Pamiatki_Armia_Andersa

Budynek administracji Sewżeldorlaga, Republika Komi fot. gulagmuseum.org

„Jak tylko będą robić kołchoz – sprzedawaj konia”

Kilka miesięcy w sowieckiej niewoli dają mu wgląd w system panujący w ZSRR. W liście z 5 marca 1940 r. daje żonie rady, jak należy zachowywać się przy nowej władzy, by uniknąć jego losu. „Jeśli, będą tam u was robić kołchozy – nie okazujcie żadnego oporu i od razu zgódźcie się albo zapisać do kołchozu, albo oddać ziemię. Sami znajdzie jakiś prywatny zarobek albo idźcie do pracy w fabryce. I z domu nigdzie nie wyjeżdżajcie, siedźcie na miejscu. Może ktoś wam powie, że gdzieś żyje się lepiej, nie wierzcie mu, bo zawsze tam lepiej, gdzie nas nie ma. Jeśli chodzi o bydło, to postaraj się przysposobić jedną, ale dobrą i młodą krowę, a jak przeżyjemy, to i drugą wyhodujemy. Najważniejsze to strzec ubrań i zboża – to największe bogactwo naszego życia. […] Jeszcze informuję, jak tylko będą robić kołchoz – sprzedaj konia.”

Pamiatki_Armia_Andersa_01

Więźniowie Sewżeldorlaga budują linię kolejową, 1940 r. fot. gulagmuseum.org

Wielki post

Ilja pisał też o cenach w łagrowym sklepie, miedzy wierszami informując o panującym głodzie: „Informuje Cię, że kilo słoniny kosztuje 26 rubli, a nawet 30 rubli. Kiełbasa 40 rubli. Tak więc mamy wielki post i dopościmy wszystkie posty, których wcześniej nie przestrzegaliśmy.”

W następnym liście więzień prosi żonę, by nie przysyłała mu więcej pieniędzy, bo korespondencja jest okradana po drodze i przez to wraz z pieniędzmi przepadają również listy. „Mówią, że wkrótce wyjdziemy, ale my nie wierzymy, dlatego że nas teraz mocniej pilnują, a to z powodu, że wielu Polaków zabiera się do domu, a nam Białorusinom powiedzieli, że wkrótce wypuszczą, tylko nie wiadomo kiedy. Teraz nas sfotografowali i mówią, że to do paszportów, i z tych fotografii, które okazały się być niepotrzebne i oddali mi – posyłam ci jedną, żebyś zobaczyła jak teraz wyglądam. Co do listu, który będziesz pisać – pisz o swoim życiu, niczego niepotrzebnego nie pisz i nie ufaj nikomu, cokolwiek będą mówić.” – pisze w liście z 4 maja 1940 r., gdy wizja uwolnienia wydawała się być odległym marzeniem.

Nieoczekiwane wyzwolenie

W lipcu 1941 r. po rozpoczęciu inwazji Niemiec na wschód – Polska i ZSRR pod naciskiem Wielkiej Brytanii odnawiają stosunki dyplomatyczne. 30 lipca generał Władysław Sikorski i ambasador ZSRR Iwan Majski podpisują w Londynie umowę przewidującą stworzenie na terytorium ZSRR armii, w której służyć mają osoby, które w 1939 r. posiadały polskie paszporty. Większość z nich jest ofiarami represji: przesiedleń i deportacji do łagrów. W wyniku sierpniowej amnestii wolność odzyskuje ok. 400 tyś osób – są wśród nich Białorusini posiadający przed wojną polskie obywatelstwo.

Pamiatki_Armia_Andersa_02

Były więzień łagru zapisuje się do armii Andersa, fot. KARTA

Z północy na południe

Ilja Lisaj najpierw zostaje wysłany do lagru w obwodzie saratowskim na południu Rosji, a potem do Tatiszczewa, gdzie 3 września 1941 r. wstępuje do nowotworzonej 5 Wileńskiej Dywizji Piechoty. Władze radzieckie naciskają, by Polacy jak najszybciej trafili na front – jednak dla wyniszczonych łagrami i niedoświadczonych żołnierzy oznaczałoby to szybką śmierć. Andersowi udaje się jednak wywalczyć u Stalina zgodę na ewakuację wojska na Bliski Wschód.

Dywizja, w której służy Lisaj na początku 1942 r. przemieszcza się w okolice Dżelalabadu w Kirgizji, a w sierpniu przez Samarkandę, Aszchabad, Krasnowodzk i Morze Kaspijskie ewakuuje się do Iranu następnie – Iraku. Tam po dwóch reorganizacjach staje ona się częścią 5 Kresowej Dywizji Piechoty, która weszła w skład Polskiego II Korpusu. Od kwietnia 1943 r. żołnierze dywizji ochraniali pola naftowe i uczestniczyli w szkoleniach. Nieznośna spiekota, malaria, choroby układu pokarmowego zbierały śmiertelne żniwo.

Pamiatki_Armia_Andersa_03

Ewakuacja żołnierzy Andersa do Iranu, fot. KARTA

We wrześniu dywizja zostaje przeniesiona do Palestyny, gdzie panuje łagodniejszy klimat i lepsze warunki życia. W czasie wolnym żołnierze mogą też odwiedzić święte miejsca. Na początku 1944 r. przez Egipt dywizja trafia do Włoch.

„Kresowiacy” najpierw utrzymują linie obrony nad rzeką Sangro, a następnie uczestniczą w bitwie o Monte Cassino, wyzwalają Ankonę, Bolonię i okoliczne miejscowości. I właśnie tam 4 lipca 1944 r. w czasie zdobywania miasteczka Montefano traci życie Ilja Lisaj. Następnego dnia zostaje pochowany na miejscowym cmentarzu, później jego ciało przeniesiono na polski cmentarz wojskowy w Loreto.

Pamiatki_Armia_Andersa_04

Żołnierze 5 Dywizji Kresowej i żołnierze z Indii fot. KARTA

Po wojnie większość żołnierzy 5 Dywizji Kresowej zostaje na emigracji. Lisaj, który przed śmiercią wspominał o swojej chęci powrotu na Białoruś, gdyby zrealizował swój pomysł to najprawdopodobniej z miejsca pojechałby do łagru. Taki bowiem los spotkał innych andersowców, którzy po wojnie wracali do swoich rodzinnych stron znajdujących się już wtedy na terytorium ZSRR.

Tymczasem bracia Lisaja walczyli w Armii Czerwonej – jeden z nich zakończył swój szlak bojowy w Berlinie, drugi w Królewcu. Wolha Lisaj – żona andersowca wzięła sobie do serca jego rady i rozpoczęła pracę w fabryce mebli, w której przepracowała do emerytury. Tatiana Szypulska opowiada, że mieszkająca na Białorusi rodzina nigdy nie wspominała o swoim krewnym, który trafił do łagru, jednak nie zniszczyli jego więziennych listów. Zachowała je do dziś jego córka Walentyna Wałkowicz, do której też trafią pamiątki po zmarłym ojcu. Szypulscy przywieźli z Białorusi jej akt uroczenia i świadectwo ślubu rodziców, na podstawie których wydano im depozyt.

Depozyty czekają

Nie tylko Polacy, ale wszyscy krewni żołnierzy Andersa mieszkający obecnie na terytorium b. ZSRR mogą odbierać rzeczy pozostawione w depozytach Centralnego Archiwum Wojskowego. Depozyty 1648 żołnierzy trafiły do CAW 10 lat temu z wielkiej Brytanii. Jerzy Śliwiński odpowiedzialny za wydawanie pamiątek rodzinom podkreśla w rozmowie z Biełsatem, że dotychczas zwrócono pamiątki dopiero po 52 żołnierzach. Krewni andersowców często nie zdają sobie sprawy z takiej możliwości. Do tego swoje pokrewieństwo muszą dowieść przy pomocy odpowiednich dokumentów. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej w przypadku osób mieszkających za granicą, które muszą również dostarczyć poświadczone notarialnie tłumaczenia.

Depozyt nr. 965 Ilji Lisaja:

1) Legitymacja i Krzyż Pamiątkowy Monte Cassino nr 18852;

2) Legitymacja odznaki pamiątkowej 6 Lwowskiej Dywizji Piechoty;

3) Odznaka pamiątkowa 6 Lwowskiej Dywizji Piechoty;

4) Zegarek kieszonkowy z dewizką;

5) Obrączka z żółtego metalu;

6) Trzy krzyżyki jerozolimskie z żółtego metalu;

7) Cztery medaliony z białego metalu;

8) 12 monet;

9) Pamiątka z Ziemi Świętej Via Doloroso: zbiór pocztówek o tematyce religijnej;

10) Pamiątka z Ziemi Świętej: zbiór pocztówek;

11) 41 fotografii;

12) Nowy Testament w jęz. rosyjskim;

13) Skórzany portfel;

14) Metalowe pudełko.

Znadniemna.pl za Inga Astraucowa, Biełsat

Pamiątki po Białorusinie walczącym w armii Andersa po latach trafią do jego córki. Ilja Lisaj jeszcze w łagrze marzył, że podaruje swym córkom pierścionki. Marzenie to nigdy się nie ziści. [caption id="attachment_5305" align="alignnone" width="480"] Krzyż Pamiątkowy Monte Cassino nr. 18852 fot. IA[/caption] Kapsuła czasu Obrączka, medal za zdobycie

Delegacja Związku Polaków na Białorusi wzięła udział we wczorajszym posiedzeniu sejmowej Komisji Łączności z Polakami za Granicą.

Posiedzenie_Komisji_Sejmowej_w_sprawie_ZPB

Andżelika Borys, Mieczysław Jaśkiewicz, Wojciech Tyciński i Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz

Tematem obrad Komisji była sytuacja mniejszości polskiej na Białorusi i mechanizmy wspierania przez rząd Polski naszej organizacji, będącej, mimo działalności w warunkach podziemia, najbardziej prężną strukturą, reprezentującą społeczność polską na Białorusi.

Posiedzenie_Komisji_Sejmowej_w_sprawie_ZPB_04

Wojciech Ziemniak, Adam Lipiński i Joanna Fabisiak

Z ramienia ZPB w obradach sejmowej Komisji Łączności z Polakami za Granicą, której przewodniczy poseł na Sejm RP z ramienia partii Prawo i Sprawiedliwość Adam Lipiński, udział wzięli prezes Mieczysław Jaśkiewicz oraz przewodnicząca Rady Naczelnej ZPB Andżelika Borys.

Posiedzenie_Komisji_Sejmowej_w_sprawie_ZPB_07

Przemawia Wojciech Tyciński

Obrady Komisji zostały zainaugurowane zreferowaniem analizy MSZ o sytuacji mniejszości polskiej na Białorusi przez Wojciecha Tycińskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Przedstawiciel MSZ odnotował tymczasowe zawieszenie przez władze Białorusi działań represyjnych wobec ZPB, wspominając wszakże o tym, iż nie gwarantuje to Związkowi Polaków nieskrępowanej działalności. Jako przykład tego, że władze białoruskie w każdej chwili mogą użyć mechanizmów represyjnych wobec Polaków, Wojciech Tyciński przytoczył sprawę sądową, wytoczoną przez Urząd Celny Grodna przeciwko Weronice Sebastianowicz, przewodniczącej Stowarzyszenia Żołnierzy Armii Krajowej na Białorusi.

Posiedzenie_Komisji_Sejmowej_w_sprawie_ZPB_05

Przemawia Mieczysław Jaśkiewicz

O tym, że kwestia legalizacji działalności na Białorusi demokratycznie wybranego zarządu ZPB jest podnoszona przez polską dyplomację w kontaktach ze stroną białoruską mówiła obecna na posiedzeniu wiceminister spraw zagranicznych Polski Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Pani minister powiedziała, że osobiście poruszyła tę kwestię podczas niedawnego spotkania z wiceminister spraw zagranicznych Białorusi Aleną Kupczyną.

Posiedzenie_Komisji_Sejmowej_w_sprawie_ZPB_02

Przedstawiciele MSZ nie potrafili sprognozować, czy i kiedy strona białoruska wykaże się gotowością do rozwiązania problemu ZPB i zwrotu Związkowi Polaków na Białorusi zajętego przy wsparciu władz przez marionetkową organizację o tej samej nazwie, mienia związkowego.

Posiedzenie_Komisji_Sejmowej_w_sprawie_ZPB_01

Z rozeznania, posiadanego przez polską dyplomację, potwierdzanego przez reprezentantów polskiej mniejszości, ufundowane przez podatnika polskiego dla rodaków na Białorusi Domy Polskie nie służą polskiej społeczności na Białorusi, po wypędzeniu z nich w 2005 roku przez władze Białorusi działaczy demokratycznego ZPB.

O bieżącej działalności ZPB opowiedział członkom Komisji prezes organizacji Mieczysław Jaśkiewicz. Natomiast przewodnicząca Rady Naczelnej ZPB Andżelika Borys zgłosiła szereg postulatów, dotyczących doskonalenia zasad współpracy między Związkiem Polaków na Białorusi, a MSZ, który dysponuje środkami, przeznaczonymi na wspieranie Polonii i Polaków za granicą. Przewodniczący Komisji Adam Lipiński zadeklarował, iż z ramienia Komisji skieruje zgłoszone przez reprezentantów ZPB postulaty do Ministerstwa Spraw Zagranicznych z żądaniem odniesienia się do nich i ich uwzględnienia we współpracy z ZPB, który działa w bardzo specyficznych i nieprzyjaznych warunkach, narażając się za swoją działalność na szykany i represje ze strony władz Białorusi.

Posiedzenie_Komisji_Sejmowej_w_sprawie_ZPB_03

Spotkanie delegacji ZPB z przewodniczącym sejmowej Komisji Łączności z Polakami za Granicą Adamem Lipińskim

Członkowie sejmowej Komisji Łączności z Polakami za Granicą wyrażali niezadowolenie z nieroztropności MSZ w zakresie przydzielania środków, przeznaczonych na wspieranie Polonii i Polaków za granicą i apelowali o większe wyczucie dyplomacji wobec specyficznych warunków, w których działa demokratyczny ZPB. Skutkiem kierowanej pod adresem MSZ krytyki ze strony posłów stała się deklaracja przedstawicieli tego resortu, iż zbadają oni możliwości doskonalenia współpracy ze Związkiem Polaków na Białorusi tak, aby zminimalizować ewentualne negatywne skutki tejże współpracy dla działaczy organizacji, funkcjonującej de facto w podziemiu.

Znadniemna.pl

Delegacja Związku Polaków na Białorusi wzięła udział we wczorajszym posiedzeniu sejmowej Komisji Łączności z Polakami za Granicą. [caption id="attachment_5294" align="alignnone" width="480"] Andżelika Borys, Mieczysław Jaśkiewicz, Wojciech Tyciński i Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz[/caption] Tematem obrad Komisji była sytuacja mniejszości polskiej na Białorusi i mechanizmy wspierania przez rząd Polski naszej organizacji,

Całą kolekcję trofeów zebrali siatkarze „Sokoła Brześć”, wzmocnieni uczniami Szkoły Społecznej przy Oddziale ZPB w Brześciu, w turniejach organizowanych w lipcu przez Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Rowie-Trzcińsku, w ramach trójstronnej wymiany młodzieży.

Turniej_w_Rowie_Trzcinku_Brzesc_01

Projekt, obejmujący młodzież z Białorusi, Polski i Niemiec, był realizowany pod hasłem „Wakacje przy siatce”. W ramach tygodniowego pobytu młodzieżowej reprezentacji sportowców z ZPB w Rowie- Trzcińsku, nasza młodzież zmierzyła się przy siatce z rówieśnikami zarówno z miejscowych drużyn siatkarskich, jak i z młodzieżą z niemieckiego Netzchoten Müncheberg w kilku turniejach.

Polacy z Brześcia zdobyli Puchar Wójta Gminy Kozielice w Turnieju Piłki Siatkowej, rozgrywanym na normalnym boisku. Zdeklasowali też rywali w zawodach o Puchar Sołtysa wsi Góralice.

Turniej_w_Rowie_Trzcinku_Brzesc

Nie było równych naszym siatkarzom także na plaży. Para z Brześcia po sześciogodzinnych zmaganiach par w siatkówce plażowej pokonała w finale z wynikiem 2:1 reprezentantów klubu „Myślibor” z miasta Myślibórz.

Turniej_w_Rowie_Trzcinku_Brzesc_02

Mimo tego, że zgodnie z hasłem przewodnim wymiany młodzieży, zawodnicy większość czasu spędzali przy siatce, w programie pobytu nie zabrakło wspólnych z rówieśnikami z Polski i

Niemiec przedsięwzięć. Młodzież uczestniczyła między innymi w spływie kajakowym rzeką Myślą, podziwiała walory i zabytki miasta Gdańska oraz zwiedziła Myślibórz, Chojnę oraz Trzcińsko Zdrój.

Turniej_w_Rowie_Trzcinku_Brzesc_03

Dla młodzieży z Brześcia tygodniowy pobyt w Rowie-Trzcińsku był okazją do sprawdzenia umiejętności językowych, zdobytych w roku szkolnym na zajęciach z języka polskiego w Szkole Społecznej przy Oddziale ZPB w Brześciu.

Organizatorzy trójstronnej wymiany młodzieży w Rowie-Trzcińsku nie kryli podziwu dla umiejętności sportowych polskiej młodzieży z Brześcia i nie wyobrażają sobie, aby za rok nie doszło do reedycji podobnego spotkania przy siatce.

Anna Adamczyk z Brześcia

Całą kolekcję trofeów zebrali siatkarze „Sokoła Brześć”, wzmocnieni uczniami Szkoły Społecznej przy Oddziale ZPB w Brześciu, w turniejach organizowanych w lipcu przez Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Rowie-Trzcińsku, w ramach trójstronnej wymiany młodzieży. Projekt, obejmujący młodzież z Białorusi, Polski i Niemiec, był realizowany pod hasłem

Alieksiej Szczedrow, prześladowany przez władze za to, że na wsi pod Szczuczynem założył schronisko dla bezdomnych wrócił z Watykanu, gdzie szukał wsparcia u papieskiego sekretarza. Jak powiedział radiu Svaboda, duchowny wyraził zdziwienie, dlaczego władze Białorusi boją się zarejestrować instytucji o charakterze dobroczynnym.

Szczedrow

Na portalu Znadniemna.pl pisaliśmy o sprawie Aleksandra Szczedrowa. Nękany na różne sposoby przez władze Szczuczyna, poddany ostracyzmowi przez okolicznych mieszkańców (on i jego podopieczni nazywani są sekciarzami), nie znalazł zrozumienia rzekomo nawet u biskupa diecezji grodzieńskiej, który miał mu odmówić pomocy, tłumacząc, że przytułek powinien zostać zarejestrowany jako organizacja społeczna na poziomie administracji państwowej.

Szczedrow postanowił zwrócić się o pomoc do Watykanu. Ma nadzieję, że jego schronisko zostanie zarejestrowane jako wspólnota braci misjonarzy. Radiu Svaboda powiedział, że sekretarz papieski zadawał mu podczas spotkania wiele pytań; interesowały go problemy, pytał o trudności, z jakimi musi się mierzyć on i jego podopieczni. Wyraził też zdziwienie, dlaczego białoruskie władze boją się zarejestrować instytucję charytatywną. Stwierdził, że na Białorusi nic się nie zmieniło od czasów Stalina. Szczedrow przekazał dokumenty i statut schroniska, a sekretarz obiecał wziąć sprawę pod kontrolą.

Znadniemna.pl za Kresy24.pl/svaboda.org

Alieksiej Szczedrow, prześladowany przez władze za to, że na wsi pod Szczuczynem założył schronisko dla bezdomnych wrócił z Watykanu, gdzie szukał wsparcia u papieskiego sekretarza. Jak powiedział radiu Svaboda, duchowny wyraził zdziwienie, dlaczego władze Białorusi boją się zarejestrować instytucji o charakterze dobroczynnym. Na portalu Znadniemna.pl pisaliśmy

Mija sto lat, odkąd założyciel Białoruskiej Socjalistycznej Gramady i redaktor „Naszej Niwy” Anton Łuckiewicz, określił program polityczny białoruskiego ruchu narodowego. Pierwszy raz w historii współczesnej Białorusi, ktoś próbował odpowiedzieć na pytanie: kim są Białorusini, w jakim kierunku powinni pójść, z kim współpracować. Minął wiek, a pytania pozostały aktualne… Czy nadal nie ma na nie odpowiedzi?

charniakevich

Andrej Czerniakiewicz, fot.:nn.by

O tym, jak rodził się nowoczesny naród białoruski, czy po stu latach udało mu się osiągnąć świadomość narodową, Aleksandr Papko z radyja.net rozmawiał z białoruskim historykiem Andrejem Czerniakiewiczem – wydalonym w 2013 roku za poglądy z uniwersytetu grodzieńskiego, obecnie wykładowcą na Uniwersytecie w Poznaniu.

Aleksandr Papko: Jaki projekt przedstawił sto lat temu Anton Łuckiewicz. Na ile jest on aktualny dzisiaj?

Andrej Czerniakiewicz: Właściwie trzeba mówić o luźnych notatkach, które dotąd nie doczekały się druku. To analiza możliwości realizacji celów politycznych ruchu białoruskiego. Analiza ta jest dość krótka. Lider pierwszej białoruskiej partii politycznej, który po raz pierwszy zorganizował wydania prasy białoruskiej, przyszły premiera BNR, w przededniu I wojny światowej zadał pytanie: „Czy białoruski ruch, w warunkach zbliżającej się wojny światowej może postawić sobie cel – osiągnięcie niezależności?” Jego konkluzja brzmiała: „Nie”.

Uważał on, że społeczeństwo nie jest jeszcze na tyle dojrzałe, by mówić o nim w kategoriach narodowo-kulturowych. Jedyną możliwością, dla wykorzystania potencjału białoruskiego ruchu widział w taktycznych sojuszach z innymi narodami, w tworzeniu autonomii w ramach innych państw. Łuckiewicz nie przekreślał żadnej możliwość. Rozważał współpracę z ruchem litewskim w granicach odrodzonego Wielkiego Księstwa Litewskiego, z Rosją, a nawet z Polską. Ale każdą z tych możliwości, traktował jako ruch taktyczny.

Wiele się mówi o tym, że naród białoruski stworzony został jako naród chłopów. Czy naprawdę ludzie mający szlacheckie pochodzenie, tacy jak Anton Łuckiewicz czy Janka Kupała, który pisał: „Ja człowiek białoruski, – pan pługa i kosy…” wierzyli w to? A może tylko flirtowali z chłopstwem, żeby go obudzić? Czy nie pojawił się pomysł, żeby określić Białorusinów jako chłopstwo, wieczne przekleństwo białoruskiej nacji? Czy nie spowodowało to u Białorusinów kompleksu niższości?

– Liczebność chłopów, którzy w jakikolwiek sposób związani byli z białoruskim ruchem narodowym od początków jego istnienia, stanowiła dokładnie jedną trzecią. Pokazują to statystyki autorów „Naszej Niwy”. Kolejną część stanowili ludzie ze środowiska szlacheckiego, i ludzie z różnych klas. Tak więc mamy tu typowe dla Europy proporcje między różnymi klasami. Ale mówimy tu o elicie narodu, który się rodził. Ci, do których naród miał się odwoływać, byli to rzeczywiście chłopi.

W wyniku pierwszej wojny światowej i rewolucji, chłopi już zaczynają rozmawiać z tymi ludźmi. I często rozmawiało w zupełnie innym języku. Łuckiewicz, Iwanowski musieli iść na ustępstwa, musieli być w pewnym sensie populistami. Jednak to nie zmienia faktu, że Białorusini byli typowym przykładem nowoczesnego narodu europejskiego, z których większa część to chłopstwo. To nie jest ani złe, ani dobre.

Czy białoruski ruch narodowy był ruchem naturalnym, który powstał sam? Wiele osób nadal twierdzi, że Białorusini są narodem „sztucznym”, stworzonym przez Polaków, aby oderwać go od Rosji.

– To pytanie wraca do nas jak bumerang. Jeśli przez „sztuczność” rozumiemy zaangażowanie w ruch białoruski inteligencji polskiej i rosyjskiej, to możemy mówić o pewnych oznakach „sztuczności”. Ale rezultaty polskich i rosyjskich wpływów, ich wysiłków intelektualnych i ideologicznych przerosły nadzieje i cele tych, którzy stali u zarania ruchu narodowego.

Narodziny narodu białoruskiego – to odrębny proces. W pewnym momencie uczeń przerasta swojego nauczyciela. Obiektywne czynniki, które doprowadziły do rozwoju białoruskiego ruchu istniały naprawdę. Jednakże, w innych okolicznościach, w tym geopolitycznych, białoruski ruch jako zjawisko polityczne, a nie kulturowe, mógłby nie powstać.

Na ile dzisiejszy naród białoruski jest „ukończonym projektem”? Znamy już odpowiedź na pytanie :Kto to idzie i dokąd zmierza?” Czy aktualne jest dziś pytanie, które stanęło przed stu laty przed ojcami narodu białoruskiego? Czy byłby dziś szczęśliwy Anton Łuckiewicz widząc, co dzieje się dziś w Mińsku?

– Gdybym chciał odpowiadać za Antona Łuckiewicza, to jako historyk nie byłbym niczego wart. Ale myślę, że w pewnym sensie mógłby być zadowolony. W dzisiejszej Białorusi mógłby dostrzec realizację swoich zamysłów. Ale czy współczesne społeczeństwo białoruskie, odpowiada jego wyobrażeniom o narodzie białoruskim, trudno mi odpowiedzieć. Jeśli istnieje jakiś ideał narodu, to raczej Białorusini nim nie są.

Ale Białorusinów należy zestawić z wieloma innymi narodami, które walczyły o swoją niepodległość, ale nie udało im się jej wywalczyć. Na przykład Szkoci. Walczyli o niepodległość od XIV wieku, a nawet jeszcze wcześniej. Białorusini mają własne państwo.

Paradoks polega na tym, że państwo białoruskie znów próbuje „doszukiwać się” Białorusinów. Tworzy się państwo narodowe, które dobiera siebie naród, dla swoich potrzeb. Znane stwierdzenie polityków brzmi: „Wszystko się udało, oprócz narodu”. Więc zastanawiają się ci politycy, co można zrobić żeby go zmienić. Ale ja myślę, że im się to nie uda. Narody są takie, jakie są, dobre lub złe. Wszystkie próby ich naprawienia, wynikające z pobudek pozytywnych lub dla osiągnięcia własnych partykularnych celów, rozbijają się w zetknięciu z rzeczywistością. Białoruskość jako obiektywne zjawisko istnieje. Dziś, jak się wydaje, nikt nie twierdzi, że Białorusinów nie ma. Inną kwestią jest to, jak powinni rozwijać się politycznie, jaką przyszłość powinni sobie wybrać…

Znadniemna.pl za Kresy24.pl/radyjo.net

Mija sto lat, odkąd założyciel Białoruskiej Socjalistycznej Gramady i redaktor „Naszej Niwy” Anton Łuckiewicz, określił program polityczny białoruskiego ruchu narodowego. Pierwszy raz w historii współczesnej Białorusi, ktoś próbował odpowiedzieć na pytanie: kim są Białorusini, w jakim kierunku powinni pójść, z kim współpracować. Minął wiek, a

Dworek w Śmiłowiczach pod Mińskiem, który należał kiedyś m.in. do rodziny Moniuszków, został kupiony na aukcji za 24 tys. dol. Nabywcą jest prywatna firma.

Dworek_Smilowicze_03

Dworek w Śmiłowiczach pod Mińskiem

Nieruchomość wystawiono na sprzedaż, gdyż właściciela, czyli Ministerstwa Rolnictwa, nie było stać na jego renowację. Nowy właściciel zgodnie z warunkami transakcji będzie musiał odrestaurować budynek, a raczej – jak pisze „SB. Biełaruś Siegodnia” – „to, co z niego zostało, bo zachowały się tylko malownicze ruiny”.

Dworek_Moniuszki (3)

Brama wejściowa do Dworku. Fot.:geo-by.com

Restauracja potrwa co najmniej dwa lata. Kompleks składa się z XX-wiecznego skrzydła dworku oraz ruin części wzniesionej w XIX w., a także fragmentu ogrodzenia z bramą i parku. Cena wywoławcza wynosiła nieco ponad 22 tys. dolarów.

Dworek_Moniuszki

Ruiny ogrodu zimowego. Fot.:geo-by.com

– To z pewnością przyciągnie do Śmiłowicz jeszcze więcej turystów – powiedział dziennikowi b. szef Państwowej Komisji ds. UNESCO Uładzimir Szczasny, przypominając, że w mieście znajduje się już powstałe kilka lat temu muzeum urodzonego tu malarza Chaima Soutine’a . – Niegdyś w śmiłowickim dworku wisiał znany na całym świecie obraz Walentego Wańkowicza ”Mickiewicz na Judahu skale” który znajduje się dziś w warszawskim Muzeum Narodowym. Majątek był ważnym ośrodkiem kulturalnym – zaznaczył. Podkreślił, że w 2019 r. będzie obchodzona 200. rocznica urodzin Stanisława Moniuszki.

Majątek w Śmiłowiczach, które leżą 27 km na wschód od białoruskiej stolicy, należał w przeszłości do rodu Sapiehów, Zawiszów i Ogińskich. W 1791 r. przeszedł we władanie dziadka słynnego kompozytora, także Stanisława Moniuszki, który na początku XIX w. rozpoczął tu budowę dworku. Na początku XX w. dobudowano do niego nowy korpus w stylu neogotyckim. Jeszcze kilka lat temu w nowym korpusie dworku mieściło się śmiłowickie liceum rolnicze.

Poprzednie próby sprzedaży kompleksu kończyły się niepowodzeniem. W grudniu wstawiono go na sprzedaż w cenie wywoławczej wynoszącej ponad miliard rubli białoruskich (ponad 100 tys. dolarów), ale nie było chętnych do kupna. Wówczas cenę obniżono o 80 proc.

Dworek_Smilowicze_02

Dworek w Śmiłowiczach był, jak przekonywała państwowa gazeta białoruska „Zwiazda”, pierwowzorem „strasznego dworu” z opery Moniuszki.

Budynek miał kiedyś wieżę zegarową, a opowieści dziadka kompozytora bardzo podziałały ponoć na jego wyobraźnię.

Obecny stan obiektu oraz jego wygląd z 1917 r. przedstawiają m.in. zdjęcia na stronie białoruskiego Towarzystwa Ochrony Zabytków.

Moniuszko, który urodził się w 1819 r. w Ubielu pod Mińskiem, zamieszkał w Mińsku wraz z rodzicami na początku lat 30. XIX w. Miasto opuścił w 1837 r., gdy pojechał na studia do Berlina.

Znadniemna.pl za PAP/agkm

Dworek w Śmiłowiczach pod Mińskiem, który należał kiedyś m.in. do rodziny Moniuszków, został kupiony na aukcji za 24 tys. dol. Nabywcą jest prywatna firma. [caption id="attachment_5268" align="alignnone" width="480"] Dworek w Śmiłowiczach pod Mińskiem[/caption] Nieruchomość wystawiono na sprzedaż, gdyż właściciela, czyli Ministerstwa Rolnictwa, nie było stać na jego

Portal Krynitsa.INFO publikuje dane o religijności mieszkańców Białorusi. Wynika z nich, iż z działających w kraju kościołów chrześcijańskich na zachodzie kraju najbardziej aktywna jest Białoruska Cerkiew Prawosławna. Pod względem zarejestrowanych parafii Cerkiew dominuje na zachodzie (z wyjątkiem północnej Grodzieńszczyzny i kilku rejonów Witebszczyzny) nad Kościołem Rzymskokatolickim. Wygrywając konkurencję z katolikami, Cerkiew traci jednak pozycje w tradycyjnie prawosławnych wschodnich regionach Białorusi, ustępując w niektórych z nich palmę pierwszeństwa protestantom.

Proponujemy Państwa uwadze tłumaczenie na język polski wyników badania religijności mieszkańców Białorusi, opublikowanych przez Krynitsa.INFO i zamieszczamy wykonaną przez ten portal infografikę.

Stosunek liczby zarejestrowanych wspólnot religijnych (parafii) do liczby ludności

Stosunek liczby zarejestrowanych wspólnot religijnych (parafii) do liczby ludności

Badanie zostało wykonane na podstawie oficjalnych danych, dotyczących liczby zarejestrowanych w kraju parafii.

Publikacja nie ma na celu ukazania stopnia prywatnej religijności konkretnych obywateli, lecz ujawnia, w których regionach funkcjonują zarejestrowane parafie tych czy innych wyznań, jaka jest ich liczba, również w stosunku do liczby ludności.

W warunkach braku oficjalnych statystyk dotyczących sytuacji wyznaniowej na Białorusi, prezentowane badanie może pomóc w analizie sytuacji w danym zakresie.

Analiza dostępnych danych pozwala na stwierdzenie, iż największa liczba parafii jest zarejestrowana w obwodzie brzeskim. Tu na jedną zarejestrowaną wspólnotę religijną przypada 1981 mieszkańców. Stosunkowo podobnie sytuacja wygląda w obwodach: mińskim (2145 mieszkańców), grodzieńskim (2355) i witebskim (2371). Na wschodzie kraju, w obwodach homelskim i mohylewskim na jedną parafię przypada już po 4004 i 4308 mieszkańców odpowiednio. Najgorzej pod względem liczby zarejestrowanych parafii mają mieszkańcy białoruskiej stolicy. W Mińsku jedna wspólnota religijna przypada na 14236 ludzi.

wszystkie_parafie_w_rejonach

Liczba zarejestrowanych parafii w poszczególnych rejonach.

Wśród rejonów Białorusi najwięcej zarejestrowanych parafii znowuż przypada na rejony leżące w obwodzie brzeskim. Z dziesięciu rejonów Białorusi, w których zarejestrowanych jest ogółem ponad 50 parafii, połowa przypada na Ziemię Brzeską. Są to rejony: baranowicki, brzeski, kobryński, piński i stoliński. Poza Ziemią Brzeską najwięcej zarejestrowanych parafii w kraju jest w rejonach witebskim, homelskim, grodzieńskim, mołodeczańskim i mińskim.

Outsiderem pod względem liczby zarejestrowanych parafii jest obwód mohylewski. Tu z 21 rejonów na terenie 14-stu zarejestrowanych jest od 1 do 10 parafii (głównie na wschodzie obwodu). W obwodzie homelskim liczba takich rejonów wynosi dziewięć na 21. W obwodzie witebskim jest ich 4 (na 21), mińskim – 1 (na 22). Nie ma rejonów z tak małą liczbą zarejestrowanych parafii na Grodzieńszczyźnie i na Ziemi Brzeskiej.

Dominujące wyznania według liczby parafii w rejonach

Dominujące wyznania według liczby parafii w rejonach, żółty- prawosławni, czewrwony – katolicy, zielony – ewangelicy, niebieski – baptyści, gwiazdka (w zależności od koloru) oznacza równą liczbę w rejonie parafii dwóch wyznań.

Według liczby zarejestrowanych parafii absolutnym liderem w skali kraju jest Białoruska Cerkiew Prawosławna. Jej parafie dominują w absolutnej większości rejonów. Wyjątek stanowią osiem graniczących z Litwą rejonów w obwodzie grodzieńskim i witebskim, w których większość parafii należy do Kościoła Rzymskokatolickiego. Nietypowe są także rejony łuniniecki, soligorski i chojnicki, w których przeważa liczba parafii chrześcijan wiary ewangelickiej, oraz rejon białynicki, w którym najwięcej jest parafii chrześcijan-baptystów.

Są na Białorusi rejony, w których Białoruska Cerkiew Prawosławna ma identyczną liczbę parafii z Kościołem Rzymskokatolickim: smorgoński i szczuczyński rejony; z Kościołem Chrześcijan Wiary Ewangelickiej: rejony hancewicki, lachowicki, kliczewski, kościukowicki, kormiański, swietłogorski i rossoński, czy z Kościołem Ewangelickich Chrześcijan-Baptystów: bychowski, krasnopolski, kruhlański oraz czerykowski rejony Mohylewszczyzny

Wyznania, dominujące w tym czy innym rejonie. żółty- prawosławni, czerwony - katolicy, zielony - protestanci.

Wyznania, dominujące w tym czy innym rejonie. żółty- prawosławni, czerwony – katolicy, zielony – protestanci, gwiazdka – równa, czy porównywalna liczba zarejestrowanych parafi dwóch wyznań.

Jeśli policzyć parafie głównych wyznań (katolicyzm, prawosławie, protestantyzm), to parafie katolickie (rzymsko i greckokatolickie) są w przewadze wzdłuż granicy litewskiej, chociaż w rejonie brasławskim zaczynają one oddawać palmę pierwszeństwa parafiom prawosławnym. Jednocześnie różne gałęzie protestantyzmu oprócz wspomnianych rejonów (łuniniecki, soligorski, chojnicki i białynicki) umacniają pozycje w Mińsku, pińskim, lachowickim, swietłogorskim, kormiańskim , czeczerskim, rossońskim, kliczewskim, mohylewskim, sławgorodzkim, czerykowskim, krasnopolskim i kościukowickim rejonach. Protestanckie parafie także tworzą konkurencję dla prawosławnych w rejonach: lachowickim, połockim, słuckim, uzdeńskim, głuskim, berezyńskim, kryczewskim, pietrykowskim i helskim. Ciekawe jest to, że protestanci nie dominują w żadnym z rejonów tylko w obwodzie grodzieńskim, gdzie najbardziej ostro konkurują między sobą parafie katolickie i prawosławne.

Koncentracja parafii prawosławnych w rejonach.

Koncentracja parafii prawosławnych w rejonach.

Warto zaznaczyć, że dominacja wspólnot protestanckich na Mohylewszczyźnie i na wschodzie obwodu homelskiego tłumaczy się nie dużą liczbą protestanckich parafii, lecz małą liczbą parafii prawosławnych.

Parafii prawosławnych najwięcej jest za ziemiach byłej Białorusi Zachodniej, wówczas gdy najmniej ich jest w obwodzie mohylewskim oraz w najbardziej ucierpianych w wyniku katastrofy w Czarnobylu rejonach Homelszczyzny. Najwięcej parafii prawosławnych (ponad 30) jest zarejestrowanych w Mińsku i wokół dużych miast: w mińskim, homelskim i witebskim rejonach, a także w brzeskim, Kobrzyńskim, pińskim i stolińskim rejonach obwodu brzeskiego.

Koncentracja parafii katolickich w rejonach.

Koncentracja parafii katolickich w rejonach.

Parafie rzymskokatolickie są najliczniejsze na północy Grodzieńszczyzny oraz na zachodzie obwodów mińskiego i witebskiego. Przy tym w szeregu rejonów Mohylewszczyzny i Homelszczyzny w ogóle brak zarejestrowanych parafii katolickich. Najwięcej jest ich (ponad 15) w rejonach grodzieńskim (wraz z Grodnem), brasławskim, lidzkim oraz w Mińsku.

Koncentracja parafii ewangelickich w rejonach.

Koncentracja parafii ewangelickich w rejonach.

Chrześcijanie wiary ewangelickiej są obecni we wszystkich rejonach Białorusi, przy czym są oni rozproszeni równomiernie i reprezentowani w stosunkowo niewielkich ilościach (1-5 parafii). Najwięcej wspólnot ewangelickich skoncentrowało się na Polesiu na granicy obwodów brzeskiego, mińskiego i homelskiego. Ponad 30 parafii tego wyznania działa w rejonie pińskim i w Mińsku.

Koncentracja w rejonach parafii chrześcijan-baptystów

Koncentracja w rejonach parafii chrześcijan-baptystów

Nie we wszystkich rejonach, podobnie jak u katolików, działają parafie baptystów. Najwięcej jest ich na Ziemi Brzeskiej. Ponad 15 jest ich w Mińsku i rejonie kobryńskim.

Reszta zarejestrowanych na Białorusi wyznań religijnych znacznie ustępują pod względem zarejestrowanych wspólnot przedstawionym wyznaniom i nie mają znacznego wpływu na sytuację wyznaniową w kraju.

W ten sposób, jak widać, zdecydowana większość parafii wszystkich wyznań znajduje się na Zachodniej Białorusi – regionie, który, dzięki stosunkowo późnemu przyłączeniu do ZSRR, w mniejszym stopniu uległ prześladowaniom religijnym ze strony komunistów. Przy tym na wschodzie Białorusi, w związku z małą liczbą parafii tradycyjnej dla tych ziem Cerkwi Prawosławnej według liczby zarejestrowanych wspólnot religijnych zaczynają dominować parafie protestanckie.

Z zarejestrowanych na Białorusi wyznań religijnych tylko dwa – Białoruska Cerkiew Prawosławna i Kościół Chrześcijan Wiary Ewangelickiej – mają reprezentacje w każdym rejonie kraju.

Prawosławie, sądząc po liczbie parafii, wciąż pozostaje głównym wyznaniem na Białorusi, dominującym w każdym z obwodów. Natomiast tezy o „Katolickiej Grodzieńszczyźnie” i „Protestanckiej Ziemi Brzeskiej” nie znajdują potwierdzenia w badaniu – pisze portal Krynitsa.INFO.

Znadniemna.pl za Krynitsa.INFO

Portal Krynitsa.INFO publikuje dane o religijności mieszkańców Białorusi. Wynika z nich, iż z działających w kraju kościołów chrześcijańskich na zachodzie kraju najbardziej aktywna jest Białoruska Cerkiew Prawosławna. Pod względem zarejestrowanych parafii Cerkiew dominuje na zachodzie (z wyjątkiem północnej Grodzieńszczyzny i kilku rejonów Witebszczyzny) nad Kościołem

Gdańskie Muzeum II Wojny Światowej wspomoże produkcję naszego filmu. Podpisana została stosowna umowa między Muzeum i Fundacją Joachima Lelewela.

Muzeum_logo

Muzeum przekaże na wyprodukowanie GRODNA 1939 kwotę 10 tys. złotych.

Pomysł utworzenia placówki muzealnej przedstawiającej losy Polski w latach 1939–1945 powstał w grudniu 2007 r. 1 września 2008 r. muzeum organizowane jest przez prof. dr. hab. Pawła Machcewicza. 26 listopada 2008 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego formalnie utworzył Muzeum II Wojny Światowej. Na siedzibę placówki wybrano Gdańsk — miasto, w którym wybuchła wojna.

Niespełna rok później, na Westerplatte, podczas uroczystych obchodów 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej, premier Donald Tusk podpisał Akt

Erekcyjny muzeum oraz otworzył wystawę plenerową „Westerplatte: Kurort – Bastion – Symbol”.

Jak czytamy na jego stronie internetowej, misją muzeum jest „stworzenie nowoczesnej placówki, w której opowiedziana zostanie historia wojny jako największego kataklizmu XX wieku. Jest to zadanie ciągle aktualne, ponieważ pomimo upływu ponad 70 lat od wybuchu II wojny

światowej, nie ma w Europie muzeum, które w sposób całościowy ukazywałoby przebieg i charakter tego konfliktu”.

Siedziba muzeum powstanie w Gdańsku przy ulicy Wałowej, nad Motławą, blisko historycznego centrum miasta. Będzie się znajdować 200 metrów od przedwojennegp budynku Poczty Polskiej w Gdańsku oraz trzy kilometry od Westerplatte, zaatakowanych 1 września 1939 r. Zakończenie budowy zaplanowano na 2015 r.

Znadniemna.pl za klubprzyjaciolfilmugrodno1939.wordpress.com

Gdańskie Muzeum II Wojny Światowej wspomoże produkcję naszego filmu. Podpisana została stosowna umowa między Muzeum i Fundacją Joachima Lelewela. Muzeum przekaże na wyprodukowanie GRODNA 1939 kwotę 10 tys. złotych. Pomysł utworzenia placówki muzealnej przedstawiającej losy Polski w latach 1939–1945 powstał w grudniu 2007 r. 1 września 2008

Na wycieczkę krajoznawczą po polskich miejscach pamięci na Grodzieńszczyźnie udali się w minioną niedzielę działacze Oddziału Miejskiego Związku Polaków na Białorusi w Grodnie. Zwiedzili między innymi Stare Wasiliszki, Szczuczyn, Kamionkę oraz Milkowszczyznę, gdzie przyszła na świat nasza wybitna pisarka Eliza Orzeszkowa.

Ołtarz Męki Pańskiej w kościele w Starych Wasiliszkach

Ołtarz Męki Pańskiej w kościele w Starych Wasiliszkach.

W Starych Wasiliszkach Polacy z Grodna zwiedzili neogotycki, budowany na przełomie XIX i XX stuleci, kościół pw. św. app. Piotra i Pawła. Po świątyni oprowadzał zwiedzających jeden z założycieli ZPB Janusz Parulis. Opowiadał między innymi o tym, jak uczestniczył w renowacji świątyni, w której był ochrzczony nasz słynny ziomek Czesław Niemen. Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszył się usytuowany w lewej nawie kościoła Ołtarz Męki Pańskiej – jedyna w swoim rodzaju konstrukcja, przedstawiająca w figurach i malowidłach historię od Wielkiego Czwartku po Zmartwychwstanie Chrystusa.

Zdjęcie pamiątkowe na tle Ołtarza Męki Pańskiej

Zdjęcie pamiątkowe na tle Ołtarza Męki Pańskiej

Świątynia w Starych Wasiliszkach miała szczególne znaczenie dla pochodzącego z tej miejscowości naszego słynnego ziomka Czesława Niemena (Wydrzyckiego), którego dziadek Jakub Wydrzyki był jednym z jej budowniczych. Oddając hołd pamięci rodzinie Wydrzyckich działacze ZPB z Grodna zwiedzili, przy okazji pobytu w Starych Wasiliszkach, mieszczące się tu Muzeum Czesława Niemena.

Wędrując dalej grupa wycieczkowiczów zatrzymała się we wsi Bogdany (Jewłasze) przy pomniku Jana Piwnika „Ponurego”, przy którym odmówili modlitwę za duszę poległego tu w czerwcu 1944 roku legendarnego dowódcy Armii Krajowej.

Wycieczkowicze w kościele w Kamionce

Wycieczkowicze w kościele w Kamionce.

Polacy z Grodna zawitali także do Szczuczyna i Kamionki, odwiedzając miejscowe świątynie katolickie.

Największym przeżyciem była dla wielu możliwość zwiedzenia pozostałości po majątku ziemskim Pawłowskich we wsi Milkowszczyzna, gdzie urodziła się jedna z najbardziej znanych grodnianek w historii Grodna i jedna z najwybitniejszych pisarek polskich Eliza Orzeszkowa. Prawie każdy z uczestników wycieczki napił się wody z zabytkowej studni, z której, jak głosi legenda, piła wodę sama Eliza Orzeszkowa.

Milkowszczyzna. Przy studni, z której piła wodę sama Eliza Orzeszkowa

Milkowszczyzna. Przy studni, z której piła wodę sama Eliza Orzeszkowa

studnia_Orzeszkowej_1

studnia_Orzeszkowej_2

 

Pomnik ku czci rodziny Pawłowskich, władców majątku w Milkowszczyźnie. W tle: wysoka rura z gniazdem bocianów, które co roku wiją tu gniazdo i wydają potomstwo.

Pomnik ku czci rodziny Pawłowskich, władców majątku w Milkowszczyźnie. W tle: wysoka rura z gniazdem bocianów, które co rokui wydają tu potomstwo.

Zwiedzający przekonali się także, że w Milkowszczyźnie, jak co roku od dziesięcioleci, a jak głosi legenda – od czasów Orzeszkowej, wije gniazdo rodzina bocianów. – Teraz bociany wiją gniazdo na postawionej dla nich specjalnie wysokiej rurze – opowiada uczestnik wycieczki, krajoznawca Witold Iwanowski. Twierdzi, że pamięta czasy, kiedy obok sztucznie postawionej przez ludzi rury dla gniazda bocianów, rosła stara, wysoka lipa. – To na niej właśnie bocian co roku wił gniazdo. Ludzie wierzyli, że przez co najmniej pięćdziesiąt lat, a nawet od stuleci, wraca tu ta sama para bocianów, aby wydać na świat potomstwo – opowiada krajoznawca. Według Iwanowskiego, fakt, że zamiast spiłowanej starej lipy bociany zaakceptowały rurę, postawioną dla nich przez miejscowych w Milkowszczyźnie, okoliczna ludność odebrała jako dobry znak i co roku sprawdza, czy bociany znowu na rurze się zagnieździły. – Na szczęście w tym roku też przyleciały – opowiada Iwanowski.

Znadniemna.pl

Na wycieczkę krajoznawczą po polskich miejscach pamięci na Grodzieńszczyźnie udali się w minioną niedzielę działacze Oddziału Miejskiego Związku Polaków na Białorusi w Grodnie. Zwiedzili między innymi Stare Wasiliszki, Szczuczyn, Kamionkę oraz Milkowszczyznę, gdzie przyszła na świat nasza wybitna pisarka Eliza Orzeszkowa. [caption id="attachment_5221" align="alignnone" width="480"] Ołtarz

Uruchomienie w przyszłym roku ruchu międzynarodowego na przejściu granicznym Połowce-Pieszczatka obejmuje m.in. plan najbliższej polsko-białoruskiej współpracy transgranicznej, ustalony we wtorek w Mińsku.

Polska_Bialorus

Pierwsze spotkanie od lat

Wczoraj, 15 lipca  odbyło się pierwsze od 5 lat posiedzenie polsko-białoruskiej komisji do spraw współpracy transgranicznej, w którym wzięli udział wiceminister spraw wewnętrznych Polski Piotr Stachańczyk i wiceminister spraw zagranicznych Białorusi Alaksandr Hurjanau.

– Ustaliliśmy, że od przyszłego roku będzie ruch międzynarodowy w Połowcach-Pieszczatce, że będziemy bardzo szybko pracować nad umową o stosunkach na granicy państwowej, bo obowiązuje stara umowa radziecka.(…) Powinniśmy w miarę sprawnie podpisać(…) umowę o współpracy w zwalczaniu katastrof (…) I prawdopodobnie zaczniemy prace nad umową o mostach – powiedział Stachańczyk.

Zaznaczył, że mosty na granicy polsko-białoruskiej są w kiepskim stanie, zwłaszcza most w Terespolu, a niektórych brakuje.

– Na przykład ewidentnie powinien być drugi most na przejściu granicznym w Bobrownikach. Tam jest jeden most i jeżeli jakikolwiek samochód czy tir zepsuje się na moście, to mamy blokadę przejścia na co najmniej kilka godzin – podkreślił.

Kwestia małego ruchu granicznego pozostaje bez zmian

Tematem spotkania była też współpraca w zakresie wspólnego wydawania funduszy unijnych w ramach polityki sąsiedztwa.

Strona białoruska nie podała po spotkaniu oczekiwanego terminu wejścia w życie umowy o małym ruchu przygranicznym z Polską. Hurjanau oświadczył, że – do uruchomienia tego ruchu powinny być stworzone maksymalnie efektywne warunki, w tym infrastrukturalne.

– Tutaj wszystko jest po stronie białoruskiej, myśmy wszystkie procedury domknęli, czekamy na ostateczną decyzję białoruską – powiedział Stachańczyk.

Dodał, że polskie doświadczenia z analogicznej umowy z Ukrainą i Rosją pokazują, że nie jest konieczne tworzenie dodatkowych pasów na przejściach i wystarczy niewielkie zwiększenie liczby funkcjonariuszy granicznych.

Umowa o małym ruchu granicznym została w 2010 roku podpisana przez szefów dyplomacji obu państw i ratyfikowana przez obie izby polskiego i białoruskiego parlamentu. Następnie podpisali ją prezydenci Bronisław Komorowski i Aleksander Łukaszenka. Do jej wejścia w życie potrzebna jest jednak wymiana not dyplomatycznych między dwoma krajami. Warszawa informowała Mińsk notami dyplomatycznymi o wypełnieniu wszystkich procedur w sprawie tej umowy już dwukrotnie. Nadal oczekuje jednak na notę strony białoruskiej.

Ustalono, że kolejne spotkanie komisji odbędzie się w przyszłym roku w Polsce.

Znadniemna.pl za Biełsat/PAP

Uruchomienie w przyszłym roku ruchu międzynarodowego na przejściu granicznym Połowce-Pieszczatka obejmuje m.in. plan najbliższej polsko-białoruskiej współpracy transgranicznej, ustalony we wtorek w Mińsku. Pierwsze spotkanie od lat Wczoraj, 15 lipca  odbyło się pierwsze od 5 lat posiedzenie polsko-białoruskiej komisji do spraw współpracy transgranicznej, w którym wzięli udział wiceminister

Skip to content