Trzy projekty z Polski wzięły udział w festiwalu muzyki elektronicznej Unsound Dislocation x Mental Force, który odbył się w miniony weekend w mińskim klubie Re:public.
Polska na festiwalu była reprezentowana przez projekty: „Miniatury” (Michał Jacaszek i Port Mone Trio oraz Jerzy Osiennik), „Kwiaty” (Michał Jacaszek i Hania Malarowska) oraz człowieka-orkiestrę polskiej sceny muzyki elektronicznej Jędrzeja Dondziło (dj DTEKK).
Festiwal Unsound Dislocation x Mental Force jest wydarzeniem artystycznym, które różni się od festiwali muzyki rockowej, ludowej czy innej. Występów na nim można słuchać siedząc, bądź wpół leżąc na specjalnie przygotowanych workach do siedzenia. Pozwala to zanurzyć się w atmosferę wykonywanych utworów, jakby wchłaniać muzykę i tekst śpiewany bądź recytowany ze sceny. Współczesna muzyka elektroniczna jest specyficznym gatunkiem sztuki muzycznej, na Białorusi wciąż będącej sztuką niszową, niemającą wielu miłośników, dla których takie wydarzenie, jak festiwal Unsound Dislocation x Mental Force, jest rzadką okazją do rozkoszowania się elektroniczną muzyką na żywo.
Festiwal Unsound Dislocation x Mental Force został wsparty między innymi przez warszawski Instytut Adama Mickiewicza oraz przez Instytut Polski w Mińsku. Dyrektor tego ostatniego Mateusz Adamski w sposób następujący wytłumaczył zaangażowanie kierowanej przez niego instytucji we wspieranie niszowego, niemającego szerokiego rozgłosu wydarzenia kulturalnego: „Nie chcemy, aby nas zaszufladkowano, jako instytucję , wspierającą tylko i wyłącznie kulturę wysoką, klasyczną. Angażując się we wspieranie projektów takich jak ten, odmładzamy grupę docelową naszej działalności. Chcemy trafiać z polską kulturą do różnych środowisk, kojarzyć jak największej liczbie ludzi jako instytucja, wspierająca ciekawe, wartościowe projekty kulturalne, również w zakresie kultury współczesnej, dopiero torującej sobie drogę do szerokich rzesz miłośników”.
Ludmiła Burlewicz z Mińska