W 1974 roku w Sopocie odbyła się XIV edycja Międzynarodowego Festiwalu Piosenki. Od 21 do 24 sierpnia na scenie Opery Leśnej publiczność podziwiała przedstawicieli bloku wschodniego, w tym śpiewaczkę z sowieckiej Ukrainy Sofię Rotaru oraz wykonawców m.in. z Szwecji, USA i Finlandii. Zwyciężczynią okazała się Marion Rung, piosenkarka ostatniego z wymienionych państw. W ciągu czterech dni wydarzenia na scenie pojawili się zarówno nowi artyści, jak i gwiazdy pokroju Czesława Niemena.
Nasz legendarny krajan wystąpił wówczas na festiwalu w Sopocie ze swoim nowym zespołem o nazwie Aerolit.
Nagranie sopockiego koncertu Czesława Niemena i zespołu Aerolit sprzed 50-ciu lat jest dostępne na platformie YouTube:
Kolektyw zaprezentował publiczności eksperymentalny materiał muzyczny, który został wydany w kolejnym roku na albumie “Niemen Aerolit”. Krytycy muzyczni nie byli zgodni co do gatunku, jakim należy określić zaprezentowaną przez Niemena muzykę. Uznawano, że nosi ona znamiona co najmniej kilku odmian rocka: jazz-rock, rock progresywny, rock elektroniczny. Uznano ostatecznie, że właściwym określeniem muzycznego eksperymentu Niemena będzie nazwa „rock eksperymentalny”.
Czesław Niemen sięgnął na nowej płycie po wiersze Norwida oraz Marii Pawlikowskiej–Jasnorzewskiej i Zbigniewa Herberta. Instrumentarium elektroniczne zostało rozbudowane o fortepian elektryczny i klawinet, z którego w swojej karierze korzystali między innymi Stevie Wonder oraz Herbie Hancock. Karierę zespołu Aerolit przerwała, niestety, nagła śmierć perkusisty Piotra Dziemskiego.
Czesław Niemen był głęboko wstrząśnięty śmiercią kolegi, dedykując mu swoją kolejną płytę pt. „Katharsis”, nagraną solo również w 1975 roku.
Znadniemna.pl na podstawie Esopot.pl/ Shiningbeats.pl/Wikipedia.org/Youtube.com